رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از اختصاص تسهیلات و امتیازات ویژه به سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی و کاهش ۶۰ تا ۸۰درصدی عوارض ساخت هتل و تاسیسات گردشگری در تهران، خبر داد. به گزارش ایرنا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، «رسول خادم» با اشاره به مصوبه ساماندهی و توسعه تاسیسات گردشگری شورای شهر تهران در تیر ماه۸۶، گفت: مجلس مصوبه‌ای داشت که بر طبق آن بازپرداخت عوارض تاسیسات گردشگری در شهرها به شهرداری‌ها، پنج تا ۱۰سال زمان بهره‌برداری باشد، زیرا با توجه به زیاد بودن عوارض، امکان بازپرداخت فوری آنها برای سرمایه‌گذاران فراهم نیست.

خادم با اشاره به تسهیلات یادشده برای بخش‌خصوصی در راستای ساخت هتل و تاسیسات گردشگری، از کاهش عوارض ساخت‌وساز تاسیسات گردشگری از ۱۰۰درصد به ۴۰درصد خبر داد و گفت: بخش‌خصوصی در صورت سرمایه‌گذاری برای احداث هتل یا تاسیسات گردشگری، ۶۰درصد عوارض ساخت‌وساز را نمی‌پردازد و افزون بر آن، اقساط این عوارض نیز پنج تا ۱۰سال پس از بهره‌برداری اخذ می‌شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به این که مسافرخانه‌ها و هتل آپارتمان‌های موجود در بافت‌های فرسوده، مشکلات جدی را به لحاظ امنیتی و اجتماعی برای نیروی انتظامی ایجاد کرده است، بنابراین برای تشویق سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی جهت تخریب و نوسازی و احداث هتل در این بافت‌ها، شورای شهر تهران مصوب کرد که این دسته از سرمایه‌گذاران ۸۰درصد عوارض ساخت و ساز را نپردازند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین ۹۵درصد عوارض تابلوهای تبلیغاتی و معرفی کاربری هتل‌ها از سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی اخذ نخواهد شد.

وی افزود: شورای شهر تهران در دور دوم نیز بحث ارائه تسهیلات و امتیاز به بخش خصوصی برای توسعه تاسیسات گردشگری را در دستور کار قرار داد و با توجه به اینکه میزان تسهیلات لحاظ شده توسط مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند مشارکت بخش‌خصوصی را در این زمینه جذب کند، اختصاص تسهیلات دیگری را نیز مصوب کرد.

خادم سپس با بیان اینکه تهران دچار کمبود ۵۰هتل چهار و پنج ستاره و فقیرترین شهر کشور به لحاظ تاسیسات گردشگری است، افزود: ظرفیت احداث ۵۰ هتل در تهران از طریق مشارکت بخش‌خصوصی وجود دارد تا با احداث آنها به نیازهای متعدد متقاضیان در ابعاد مختلف پاسخ لازم داده شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: علاوه بر ساخت هتل در تهران، نیازمند احداث هتل آپارتمان و مسافرخانه‌های مناسب هستیم. زیرا اقشار مختلف به ویژه دانشجویان با توجه به توان مالی نیازمند این مکان‌ها برای استقرار و سکونت هستند.

اما متاسفانه بسیاری از این مکان‌ها دارای مجوز تاسیسات گردشگری نیستند و به پانسیون‌هایی تبدیل شده‌اند که تبعات و آسیب‌های اجتماعی برای این افراد به دنبال دارد. بنابراین باید برای توسعه پانسیون‌ها و هتل آپارتمان‌ها، از کانال قانونی نیز اقدام شود.

وی افزود: با توجه به کمبود مسافرخانه‌ها، هتل آپارتمان‌ها و هتل‌های مجهز در شان کشور، شورای شهر تهران ابتدا برای حل مشکل تغییر کاربری که اغلب سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی با آن مواجه هستند، در طرح جامع تهران پهنه‌های حفاظت شده در شمال و جنوب پایتخت را صرفا برای توسعه تاسیسات گردشگری اختصاص داده است و این تصمیم تا حد زیادی هزینه‌های تغییر کاربری را کاهش می‌دهد.

خادم در ادامه فضاهای تفریحی را یکی دیگر از حلقه‌های صنعت گردشگری دانست و با اشاره به این که شهروندان تهرانی فضای تفریحی مناسبی برای گذران اوقات فراغت ندارند، افزود: شورای شهر تهران همچنین در این مصوبه شهرداری تهران را موظف کرده تا با مشارکت بخش‌خصوصی برای توسعه فضاهای تفریحی به ویژه شهربازی‌ها که محل جذب گردشگران هستند، اقدام کند.

این مقام مسوول گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری باید سه فضای تفریحی منطقه‌ای و یک فضای فرامنطقه‌ای را با مشارکت بخش‌خصوصی ‌احداث کند.

وی درباره اجرایی شدن مصوبه شورای شهر تهران در زمینه ارائه تسهیلات ویژه برای توسعه تاسیسات گردشگری، گفت: شهرداری تهران باید هر چه سریع‌تر در جهت عملیاتی شدن این مصوبه از طریق تشکیل کمیته راهبردی، اقدام و دستورالعمل اجرایی آن را سریع‌تر تهیه کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی از هم‌اکنون می‌توانند برای مشارکت در احداث هتل و بهره‌مندی از تسهیلات ویژه به معاونت شهرسازی شهرداری تهران، مراجعه کنند.