تفاهمنامه همکاری آموزشی بین یونسکو و معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی به امضا رسید. به گزارش خبرگزاری مهر، این تفاهمنامه همکاری آموزشی با هدف تدارک همکاری و مشارکت درزمینه طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت از یک روز تا یک هفته و بیشتر و به منظور ارتقای کیفی حرفه‌مندان و مدیران شهرسازی کشور به امضا رسید.

در مراسم امضای این تفاهمنامه همکاری آموزشی، معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی گفت: در حال حاضر از وضعیت شهرسازی و معماری کشور رضایت کامل نداریم و درصددیم از زوایای گوناگون به حل مسائل و مشکلات پیش روی این امر با همکاری سازمان‌های مرتبط بپردازیم.

امیر فرجامی‌بحث نیروی انسانی را یکی از عوامل مشکل‌زا در مسیر شهرسازی و معماری کشورخواند و افزود: امضای این تفاهمنامه همکاری نیروی انسانی را در کلیه دستگاه‌ها مورد هدف قرارداده است، به طوری که ارتقای دانش فنی و به روز کردن نیروهای انسانی را مد نظردارد.

وی بیان کرد: در رابطه با ارتقای دانش فنی نیروی انسانی باید از آموزش‌های کاربردی بهره‌مند شد و از آموزش‌های کلاسیک و درازمدت پرهیز کرد.

معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به اقدامات این معاونت طی دو سال اخیر در راستای ارتقای کیفیت شهرسازی و معماری عنوان کرد: طی این مدت جلساتی به منظور اصلاح دستور نقشه‌های ساختمانی و اصلاح منظر شهری با تعامل با شهرداری‌ها برگزار شد، ضمن آنکه تصدی تهیه طرح‌های تفصیلی به شهرداری‌ها واگذارشده است.

وی با اشاره به اصلاح اشکالات طرح‌های جامع اظهار کرد: درحال حاضر با تصویب دولت یک نظام برای تهیه طرح‌های توسعه و طرح‌های جامع ایجاد شده است.

فرجامی‌با اشاره به تعامل با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با سیما و منظر شهرها بیان کرد: بر اساس این تعامل منظر شهرها به موقعیت فرهنگی و مکان تاریخی آن شهر نزدیک می‌شود.

در ادامه جلسه، منوچهر فخرصمدی، رییس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران با اشاره به برقراری ارتباط سازمان یونسکو با جامعه مهندسان مشاور ایران در سال گذشته، گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد میان دو سازمان مذکور در نهایت دو کارگروه در بهمن ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال تشکیل شد که نتایج این کارگروه به امضای تفاهمنامه همکاری منجر شده است.

همچنین حمید صدری، نماینده گروه شهرسازی در شورای مدیریت جامع با اشاره به بازنگری طرح‌های تفصیلی اصفهان و تهران، اظهار کرد: این بازنگری لزوم پژوهش و آموزش برای حرفه‌مندان و مدیران شهری را به طورجدی پایه‌گذاری کرده است.