برج میلاد خانواده تشکیل داد

گروه مسکن- فرید قدیری: شهرداری تهران در حریم شمالی برج میلاد واقع در تپه‌های گیشا، مقدمات احداث دو برج دیگر را فراهم کرد. نام برج‌های دوقلو که هنوز تعداد طبقات آنها دقیقا مشخص نیست، مرکز تجارت جهانی لقب گرفته و در عین حال طبق بنر نصب‌شده در جلوی کارگاه ساختمانی برج‌ها در اتوبان همت، قرار است بخشی از کاربری این دو برج‌ به هتل بین‌المللی، مرکز خرید و پارکینگ طبقاتی اختصاص پیدا کند. دو سال پیش معاون شهرسازی و معماری وقت شهرداری تهران در مصاحبه با رسانه‌ها، از برنامه‌ریزی برای احداث برج‌‌های تجارت جهانی در جنوب شهر خبر داده بود، اما در حال حاضر با اعلام عمومی از طریق بنر، مشخص است که محل این پروژه تغییر یافته و به نزدیکی برج‌میلاد نقل مکان کرده است.

براساس مشاهدات خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از سکوی دید‌باز برج میلاد، هم‌اکنون دو حفره کاملا نزدیک‌ به هم در قسمت شمالی برج میلاد، حکایت از اجرای مراحل اولیه ساخت دارد، طوری که این پروژه فعلا در مرحله گودبرداری قرار دارد. شهرداری عرصه پروژه تجارت جهانی -مساحت زمینی که قرار است دو برج در آن ساخته شود- را ۴۳ هزار مترمربع و زیربنای آنها را ۴۲۰ هزار مترمربع اعلام کرده و همچنین مدت زمان ساخت و تکمیل پروژه را نیز ۵ سال تعیین کرده است.

در بنر مربوط به معرفی پروژه برج‌های تجارت جهانی، تعداد طبقات قید نشده است، اما با سابقه‌ای که از مطالعات اولیه این پروژه موجود است، گفته می‌شود دو عضو خانواده جدید برج میلاد حداقل ۲۹ و حداکثر ۵۲ طبقه ارتفاع دارند که در این صورت این احتمال وجود دارد دید برج میلاد لااقل از اتوبان همت تحت‌تاثیر قرار بگیرد. در مطالعه‌ای که حدود ۴ سال پیش برای اجرای فاز دوم طرح توسعه برج میلاد انجام شد، برای ایجاد هتل و مرکز خرید ارتفاع ۲۹طبقه پیشنهاد شده بود، اما طبق آنچه اردیبهشت ماه امسال اعضای شورای شهر تهران درباره مراحل عملیاتی ساخت برج‌های تجارت جهانی خبر دادند، ارتفاع ۵۰ تا ۵۲طبقه برای برج‌های دوقلو در نظر گرفته شده است. در اردیبهشت امسال در جلسه علنی شورای شهر تهران، اعضا از اینکه این پروژه بدون هماهنگی آنها به اجرا درآمده، انتقاد کردند طوری که در جلسه بعد، به رغم آنکه معاون حقوقی شهردار به صراحت از عدم صدور پروانه‌ساختمانی برای این دو برج خبر داد، اما با موافقت شهردار و رای قاطع شورا، دوقلوسازی کنار برج میلاد متوقف شد تا شهرداری تهران طرح توجیهی و مطالعه اقتصادی کاملی در این باره ارائه کند.

با این حال، اگر چه بنر معرفی برج‌های تجارت جهانی، کماکان در حاشیه شمالی کارگاه برج‌ها در اتوبان همت، نمایان است، اما نگاه به این کارگاه از فراز برج میلاد نشان می‌دهد سرعت اجرا کند یا متوقف شده است.