گروه مسکن - هاجر شادمانی: به دنبال تازه‌ترین اظهارات وزیر راه و شهرسازی در رابطه با جزئیات برنامه‌های جدید مسکن، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای مشارکت در پروژه ساخت مسکن اجتماعی با دولت اعلام آمادگی کرد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، وزیر راه و شهرسازی که در آخرین اظهارات خود از وضعیت برنامه‌های جدید مسکن از برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن اجتماعی در قالب به روز‌آوری طرح جامع مسکن خبر داده است اعلام کرده که دولت هیچ‌گونه دخالت مستقیمی در ساخت این واحدها نخواهد داشت و مسوولیت ساخت واحدها بر عهده نهادهای عمومی، مردمی و بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

بر این اساس، رئیس بنیاد مسکن به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد عمومی متولی ساخت مسکن در کشور با اعلام آمادگی کامل برای همکاری با دولت در برنامه‌های جدید از قبیل ساخت مسکن اجتماعی، اعلام شروط این نهاد برای تفاهم همکاری با وزارت راه و شهرسازی در این زمینه را منوط به تکمیل تحقیقات و شفاف‌سازی جزئیات برنامه‌های جدید دانست.

علیرضا تابش در حالی در سمت رئیس بنیاد مسکن از آمادگی این نهاد عمومی برای مشارکت در برنامه‌های جدید تامین مسکن دولت اعلام آمادگی می‌کند که این بنیاد پیش از این نیز تجربه ساخت انبوه مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در قالب طرح مسکن مهر، نوسازی مسکن‌های روستایی و همچنین بازسازی مناطق آسیب‌دیده شهری و روستایی ناشی از زلزله و سایر حوادث غیر مترقبه طبیعی و غیرطبیعی را در کارنامه کاری خود دارد.

منتظریم جزئیات مسکن اجتماعی اعلام شود

رئیس بنیاد مسکن با تشریح عملکرد این بنیاد در سال‌های اخیر به‌ویژه در سال گذشته، نسبت به مشارکت در طرح‌های جدید مسکن - مسکن اجتماعی - با دولت اعلام آمادگی کرد.

علیرضا تابش با بیان اینکه اصولا برنامه‌های تامین مسکن انبوه باید از سوی نهادهای غیردولتی و عمومی نظیر بنیاد مسکن صورت گیرد، گفت: برای بررسی شرایط خود به‌منظور همکاری در ساخت مسکن اجتماعی منتظر اعلام دولت و شفاف شدن جزئیات طرح و دستور شروع هستیم و می‌توانیم این وظیفه را به‌طور کامل انجام دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر سرنوشت تاسیس بانکی که قرار بود در بنیاد مسکن شکل بگیرد، تصریح کرد: در حال حاضر بنیاد مسکن به این خاطر که از خدمات گوناگون سیستم بانکی کشور برخوردار و بهره‌مند است، موضوع تاسیس بانک را در بدنه خود دنبال نمی‌کنیم و برنامه تاسیس بانک در بنیاد مسکن منتفی شده است.

تابش با اشاره به آخرین وضعیت مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت گفت: از مجموع ۳۴۸ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تاکنون ۲۶۰ هزار واحد اتمام و تحویل پیش خریداران شده است و مابقی واحدها نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر از ۴۰ هزار واحد مسکن مهر تحت تعهد بنیاد مسکن با مشکل خدمات روبه‌رو هستند و این موضوع در حال پیگیری است، افزود: اگر مابقی منابع بانکی مسکن مهر مانند گذشته در اختیار بنیاد قرار بگیرد تا پایان سال ۹۳ کل واحدها تکمیل و تحویل می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به ۹ سانحه غیرمترقبه در سال ۹۲ از قبیل سیل، زلزله، آتش‌سوزی و... خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۲ هزار واحد مسکونی در مناطق آسیب دیده در حال بازسازی هستند که برای این منظور ۸۲۹ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کرده است.