گروه مسکن: بانک‌مسکن روز گذشته با انتشار گزارشی از عملکرد ۵ماه اول امسال در بخش پرداخت تسهیلات خرید مسکن، از شکاف گسترده بین ظرفیت وام‌دهی و تعداد متقاضیان وام خبر داد. در گزارش بانک‌مسکن آمده است، در ۵ ماه اول سال۹۳ تعداد ۶۰ هزار فقره تسهیلات خرید مسکن توسط این بانک به متقاضیان پرداخت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۰۶درصد در میزان وام‌های پرداختی به خریداران مسکن رشد حاصل شده است.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در این باره نشان می‌دهد: رشد دو برابری در کارنامه پرداخت تسهیلات خرید مسکن طی ۵ماه اول امسال بیانگر آن است که بانک‌مسکن در ۵ ماه اول سال۹۲ رقمی معادل ۳۰هزار فقره وام خرید به متقاضیان مسکن پرداخت کرده است.

از طرفی، آمار سامانه رهگیری معاملات مسکن نیز حکایت از آن دارد که در ۵ماه اول سال گذشته، ۴۸۰هزار معامله خرید مسکن در کل کشور به ثبت رسیده است.

به این ترتیب از آنجا که همه خریداران مسکن در شرایط موجود بازار، متقاضی دریافت تسهیلات به حساب می‌آیند و نیاز به وام بانکی برای خرید مسکن در تک‌تک خریداران آپارتمان وجود دارد، مشخص می‌شود: در سال گذشته از هر ۶ نفر خریدار قطعی مسکن، یک نفر موفق به دریافت تسهیلات از بانک‌مسکن شده است. به بیان دیگر، در حال حاضر ظرفیت پرداخت تسهیلات خرید مسکن در بانک عامل این بخش، به اندازه یک‌ ششم ظرفیت بازار معاملات مسکن است.

از طرفی، عملکرد امسال بانک مسکن در پرداخت وام خرید که ۶۰هزار فقره بوده است نیز به مراتب کمتر از نیاز بازار به حساب می‌آید. آنچه در ۵ماه اول امسال توسط این بانک در قالب تسهیلات خرید پرداخت شده، از میزان معاملات مسکن شهر تهران نیز کمتر بوده است.

در شهر تهران طی ۵ماه اول سال۹۳، بیش‌از ۷۹ هزار واحدمسکونی در بنگاه‌های املاک معامله شده است به این معنی که در این مدت ۷۹هزار خریدار مسکن در تهران، صاحب خانه شده‌اند. این در حالی است که کل وام خرید مسکن پرداخت شده در این مدت در کل کشور، ۱۹هزار فقره از نیاز شهر تهران کمتر بوده است. بنابراین، ظرفیت وام‌دهی به خریداران مسکن نه‌تنها با نیاز متقاضیان در کل کشور همخوانی ندارد که حتی به اندازه تنها یک شهر -تهران- هم نیست.

«ناهمخوانی» بین تعداد وام خرید و تقاضای وام یکی از دلایل اصلی جهش قیمت اوراق مسکن طی ماه‌های اخیر بوده است. محدودیت منابع بانک‌ها عمده‌ دلیل این ناهمخوانی عنوان می‌شود.