گروه مسکن: دیروز مدیر عامل آبفای تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران حاضر شد و درباره نگرانی‌های اعضای شورا نسبت به وجود «نیترات» در آب شرب پایتخت اطمینان داد که هیچ آلودگی خطرناکی آب مصرفی تهرانی‌ها را تهدید نمی‌کند، اما این جلسه با هشدارهای جدیدی از سوی اعضا همراه شد. اعضای شورای شهر تهران با اشاره به خطر آلودگی آب سفره‌های زیرزمینی و فرونشست زمین، این دو مشکل را دو غفلت غیرقابل جبران خواندند. به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: رسما اعلام می‌کنم آب تهران هیچ مشکلی از نظر کیفی ندارد.

محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به اظهارات اعضای شورای شهر در مورد آلودگی آب تهران اظهار کرد: تهران طبق قانون سیستم آب تهران حدود ۴۲ آزمایشگاه دارد. همچنین وزارت بهداشت، وزارت نیرو و... نیز در این زمینه جلسه گذاشتند، چرا که دستگاه نظارتی ما وزارت بهداشت است. اینجا هم رسما اعلام می‌کنم آب تهران از نظر کیفی هیچ مشکلی ندارد.

او ادامه داد: در این مورد دستگاه‌های خدمات رسان باید پاسخگو باشند، اما خواهش دارم بدون اطلاع در این زمینه اظهار‌نظر نشود. حتی از افرادی که اظهار نظر کردند نیز درخواست کردم از وضعیت آزمایشگاهی ما بازدید کنند.

هشدار در مورد آلودگی سفره‌های زیرزمینی

اما در مقابل اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و عمران شورای شهر تهران هشدار داد: هر چه روند اتصال خانه‌ها به شبکه فاضلاب بیشتر طول بکشد، آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی جدی تر می‌شود. احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورا تصریح کرد: شرایط ما به‌رغم تلاش‌های دوستان آب و فاضلاب خوب نیست. در حال حاضر کمتر از ۲۵ درصد مردم تهران به شبکه فاضلاب دسترسی پیدا کرده‌اند و لازم است ما هم به این کار کمک کنیم.

او افزود: از ۹ هزار کیلومتر طول شبکه فاضلاب که در برنامه است، ۵ هزار و۲۰۰ کیلومتر اجرا شده است. از این میزان بسیاری از انشعابات به درب منازل رسیده،‌ اما خانه‌ها به شبکه وصل نشده‌اند و تنها ۴۰ درصد از این ۵۲۰۰ کیلومتر متصل شده‌اند. دنیامالی تاکید کرد: هر چه روند اتصال مشترکان به شبکه فاضلاب طولانی‌تر شود، مشکلات آلودگی آب سفره‌های زیرزمینی جدی‌تر می‌شود این در حالی است که قرار بود ۸۰۰کیلومتر عملیات سالانه اجرا شود، اما اکنون ۵۲۷ کیلومتر پیش‌بینی شده که با این روند، در یک برنامه ۱۰ ساله هم شبکه فاضلاب تکمیل نمی‌شود.

او با اشاره به پدیده فرونشست در تهران گفت: زمین در تهران در بعضی مناطق ۱۲ و در برخی دیگر تا ۳۶ سانتی متر نیز نشست کرده و هر چه از سفره‌های زیرزمینی بیشتر برداشت کنیم، عواقبی دارد که قابل جبران نیست.