معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رکود بخش مسکن طولانی شده است، گفت: حداقل تا پایان امسال، شوک قیمتی در بازار مسکن نخواهیم داشت. حامد مظاهریان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: برآوردهای ما از بازار مسکن نشان می‌دهد که هیچ شوک قیمتی تا پایان سال‌جاری را شاهد نخواهیم بود و باید گفت که قیمت مسکن همچنان به تخلیه حباب ادامه می‌دهد.

این در حالی است که بنا بر اظهارنظر کارشناسان مسکن و همچنین وزیر راه و شهرسازی حبابی که در سال ۹۱ و ۹۲ در قیمت مسکن ایجاد شده، همچنان در حال تخلیه است و بازار مسکن حداقل تا پایان سال ۹۳ شاهد افزایش قیمت نخواهد بود.

مظاهریان همچنین خاطرنشان کرد: نرخ اجاره بهای مسکن در سال آینده حداکثر در حد نرخ تورم افزایش می‌یابد. وی در پاسخ به این سوال که رکود حاکم بر خرید و فروش مسکن نیز تا حدودی می‌تواند بر میزان ساخت‌وساز و افزایش تولید تاثیر بگذارد، گفت: خرید و فروش مسکن تحت تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی و تورم و تزریق منابع مالی تعیین می‌شود، بنابراین هر تغییری در این شاخص‌ها موجب تغییر در عوامل بیرونی می‌شود. معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که رکود بخش مسکن از حد معمول خود فراتر رفته و طولانی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش تولید مسکن مواجه هستیم و قیمت واحدهای مسکونی نیز به‌گونه‌ای است که در توان خرید متقاضیان نیست.

هدف‌گذاری طرح جامع 5 درصد بیش از نیاز مسکن

مظاهریان همچنین در خصوص هدف‌گذاری ساخت‌وساز و تامین مسکن در قالب طرح جامع به «ایسنا» اعلام کرد: براساس نیازسنجی‌های انجام شده در طرح جامع مسکن، تامین سالانه یک میلیون واحد مسکونی جدید را مد نظر قرار داده‌ایم که این میزان ۵ درصد بیش از نیاز موجود در بازار است تا چنانچه در سال‌های آینده تقاضا از نیاز تعریف شده افزایش پیدا کرد عرضه سالانه امکان پاسخگویی به نیاز مصرفی را داشته باشد.