گروه مسکن، بهشاد بهرامی: اعضای سه کمیسیون پارلمان محلی پایتخت دیروز در صحن علنی شورا در حمایت از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص «برخورد قاطعانه با کوه خواری و ساخت‌وساز در ارتفاعات» از شهرداری تهران خواستند در آستانه سال جدید برای ایجاد «حول حالنا» در وضعیت اداره پایتخت بر اجرای درست قوانین و پایبندی به آنها تاکید کنند. به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران اعضای سه کمیسیون سلامت، شهرسازی و حقوقی هر کدام با ایراد سخنانی شکل‌گیری مشکلات فعلی در شهر تهران را که مقام معظم رهبری چند روز پیش صراحتا به آن اشاره داشتند محصول عدم توجه مدیران شهری به اجرای درست قوانین عنوان کردند.

ولی‌الله شجاع‌پوریان، عضو کمیسیون حقوقی و نظارتی شورا با اشاره به این موضوع که در دیدار سال گذشته مدیران شهری با مقام معظم رهبری همین معضلات شهر تهران مطرح شد، گفت: ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیراصولی به‌ویژه در مناطق غربی و شمالی تهران در کنار تراکم فروشی و گاه شهرفروشی، تهران را به شهری بی‌قواره تبدیل کرده است.

او با بیان اینکه باید از رشد قارچ‌گونه و فربه شدن بیش از اندازه شهر جلوگیری کنیم، اظهار کرد: این در حالی است که توسعه شهر در سال‌های اخیر بدون توجه به منابع انرژی، آب، حمل‌و‌نقل، هنجارهای اجتماعی و اثرات زیست محیطی اتفاق افتاده که عمدتا ناشی از نبود برنامه‌های آینده‌نگرانه و ضعف در بدنه کارشناسی و گاه مدیران ناکارآمد بوده است. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز شیوه اداره شهر تهران را نیازمند «حول حالنا» دانست و افزود: بیانات رهبری بر توفیق و تاکید بیشتر بر اجرای قانون تاکید دارد.

او ساخت‌وساز در ارتفاعات و تخریب فضای سبز را محصول عبور از خطوط قرمز اسناد بالادست عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر خارج از طرح‌های تفصیلی و جامع شهر طی چهار سال بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از فروش و تغییر کاربری‌های عمومی درآمد ناپایدار و ناسالم کسب شده است. او با بیان اینکه «حول حالنا» یعنی توفیق و تاکید بیشتر برای اجرای قانون، بیان کرد: در ماده ۱۳ آیین‌نامه اجرایی ماده یک قانون اصلاح حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، مصوب ۲۰ تیرماه سال ۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام چنین آمده است: «وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها موظف هستند در جهت حفظ باغات مخصوصا در شهرهایی که سرانه فضای سبز آنها کمتر از استاندارد است در مطالعات طرح جامع شهرها حتی‌الامکان باغات را در کاربری فضای سبز پیش‌بینی کنند.» اما می‌بینیم که ۱۲۰ هکتار باغات به هم پیوسته کن در پهنه مسکونی قرار می‌گیرد.

به گفته حافظی وضعیت موجود نیازمند تدوین ساز و کار منضبط برای تحقق و نظارت بر منابع غیرنقد بودجه شهر تهران است که در سال ۹۳ بیش از ۵۰ درصد کل بودجه شهرداری بوده است. او با اشاره به یکی از اشکالات اجرایی شهرداری تهران برای تبدیل باغات شهر به پهنه مسکونی اظهار کرد: «حول حالنا» یعنی اجتناب از خرید باغات مردم به نام و با قیمت فضای سبز و تغییر کاربری آن به مسکونی و متعاقبا فروش آن به مردم و تعاونی‌های مسکن شهرداری. این عضو شورای شهر با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از باغات در مقابل ساخت‌وسازها، تصویب شناسنامه باغات و محدوده حریم شهر را در هر ۵ سال یکبار با استناد به قانون حفظ و گسترش فضای سبز یکی از راهکارهای برخورد با وضعیت موجود عنوان کرد.

او تاکید کرد: شورا نیز برای تحقق فرامین رهبری باید به جایگاه واقعی نظارت خود دست پیدا کند.

دیروز همزمان با واکنش‌های مختلف اعضا در حمایت از بیانات مقام معظم رهبری یکی از پرونده‌های برج سازی در ارتفاعات شمال غرب تهران در صحن علنی باز شد. در این راستا یکی از اعضا با وارد کردن چند اشکال همچون تراکم اضافه با مجوز کمیسیون ماده پنج و افزودن سه طبقه دیگر بر این برج با مجوز شهرداری منطقه و همچنین نداشتن پلاک ملکی در زمین این پروژه در منطقه دو از مدیریت شهری خواست با این اقدام غیرقانونی برخورد کند.