بانک مسکن به‌عنوان تنها بانک عامل طرح مسکن مهر اعلام کرد حجم پرداخت تسهیلات بانکی به کل پروژه‌های مشمول طرح مسکن مهر به مرز ٤٥ هزار میلیارد تومان رسید.

گزارش بانک مسکن از داده‌های جدید اداره کل آمار و اطلاعات این بانک حاکی است از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر تا نیمه تیرماه سال ٩٤، از محل خط اعتباری مسکن مهر در مجموع ٤٤ هزار و ٧٦٦ میلیارد تومان تسهیلات آماده‌سازی، ساخت، روستایی و بافت فرسوده به پروژه‌های احداثی پرداخت شده است که با این میزان تسهیلات، ٢ میلیون و 374 هزار و 863 واحد مسکونی ساخته شده است. براساس اطلاعاتی که اخیرا دفتر قائم مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی و مجری ویژه مسکن مهر اعلام کرده بود، تا این مقطع حدود یک‌میلیون و ١٠٠ هزار واحد مسکونی صرفا در قالب مسکن مهر از کل واحدهای طرح، تحویل قطعی شده است و حدود ٣٠٠ هزار واحد دیگر به پایان مراحل ساخت و نازک‌کاری رسیده‌اند اما به‌خاطر نبود خدمات زیربنایی که متولی آن نهادهای دیگری هستند؛ هنوز تحویل متقاضیان نشده است. بانک مسکن در سال ٨٨ از طرف بانک مرکزی به‌عنوان تنها بانک متولی تامین مالی کل پروژه‌های طرح مسکن مهر، تعیین شد. روش تامین مالی پروژه‌های مشمول طرح مسکن مهر به این صورت است که به ازای هر واحد طبق معرفی‌نامه مراجع صدور تسهیلات متعلقه با نرخ یارانه‌‌ای 4، 7 و 9 درصد پرداخت و بقیه نیز از محل آورده نقدی متقاضیان تامین خواهد شد.


بانک مرکزی پیش‌تر خط اعتباری برای مسکن مهر اختصاص داده بود که به تدریج شارژ مجدد شد و هم‌اکنون سقف خط اعتباری، ٤٥هزار میلیارد تومان تعیین شده است اما سقف کلی تعهدات سیستم بانکی در این طرح معادل ٥٠ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بانک مسکن با مجوز شورای پول و اعتبار مجاز است بعد از مصرف کامل خط اعتباری ٤٥ هزار میلیارد تومانی، مابقی تسهیلات تعهد شده را از محل بازگشت اقساط ماهانه وام‌های مسکن مهر، تامین و پرداخت کند.