گروه مسکن: وب‌سایت اطلاعات اقتصادی کشورها که در نیویورک فعالیت می‌کند (tradingeconomics.com) و اطلاعات اقتصادی ۱۹۶ کشور دنیا را منتشر می‌کند؛ در تازه‌ترین گزارش خود شاخص جدید قیمت مسکن در ۲۰ کشور جهان را بررسی و منتشر کرده است که نشان می‌دهد مطابق با پیش‌بینی که پیش‌تر سایت اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اقتصاد -اجلاس داووس- کرده بود شاخص قیمت مسکن به جز چهار کشور مورد بررسی از سال ۲۰۱۳ به بعد در مسیر رشد قرار گرفته است.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، گزارش منتشر شده از سوی این وب سایت نشان می‌دهد که شاخص قیمت مسکن در 14 کشور (ترکیه، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، بلغارستان، چک، اروگوئه، روسیه، سوئد، کلمبیا، سوئیس، هند، کانادا) از 20 کشور مورد بررسی در سال‌های 2014 و 2015 در مسیر صعودی قرار گرفته است. مطابق با این گزارش شاخص قیمت مسکن تنها در آمریکا طی این بازه زمانی بدون تغییر و ثابت مانده و در پنج کشور مالزی، انگلستان، استرالیا، فرانسه و نیوزیلند روند شاخص قیمت مسکن کاهنده بوده است. (میزان کاهش جزئی و کمتر از یک درصد است) البته در میان کشورهای مورد بررسی کشور چین نیز به‌دلیل آنکه جامعه آماری واحدهای نوساز را انتخاب کرده است شاخص قیمت مسکن یک روند کاهنده را ثبت کرده است. پیش از این نیز اواخر سال گذشته سایت رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اقتصاد-اجلاس داووس- اعلام کرده بود: هم‌اکنون بازار املاک و مستغلات در دنیا از رکودی که بحران اقتصادی 2008 را رقم زد، فاصله گرفته و وارد فاز رونق شده است. همچنین گزارش‌های اخیر صندوق بین‌المللی پول نیز بیانگر آن است که شاخص جهانی قیمت مسکن از نقطه کف در سال 2012 خارج شده و بعد از پنج سال سقوط ارزش ملک در سال 2013 و 2014 در جهت افزایشی، شیب ملایم به خود گرفته است.


به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، سایت اطلاعات اقتصادی کشورها در گزارش خود آورده است، شاخص قیمت مسکن در ترکیه از ۷۹/ ۱۸۱ واحد در آوریل ۲۰۱۵ به ۰۵/ ۱۸۵ واحد در ماه مه رسید. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ میانگین شاخص قیمت مسکن در ترکیه ۸۰/ ۱۴۸ واحد بوده است. در آمریکا نیز شاخص قیمت مسکن از آوریل تا مه ۲۰۱۵ با میزان ۴۰/ ۰ درصد بدون تغییر ماند. میانگین شاخص قیمت مسکن درآمریکا از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۵ برابر ۲۸/ ۰ درصد بوده است. شاخص قیمت مسکن در ژاپن نیز از ۹۴/ ۱۰۴ واحد در مارس ۲۰۱۵ به ۱۶/ ۱۰۵ واحد در ماه آوریل رسید. میانگین شاخص قیمت مسکن در ژاپن از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ برابر ۵۰/ ۹۶ واحد بوده است. شاخص قیمت مسکن در انگلستان از ۲۰/ ۶۳۷ واحد در ماه مه ۲۰۱۵ به ۲۰/ ۶۴۸ واحد در ماه ژوئن رسید. این در حالی است که شاخص قیمت مسکن در انگلستان از ۲۰/ ۶۳۷ واحد در ماه مه ۲۰۱۵ به ۲۰/ ۶۴۸ واحد در ماه ژوئن رسیده است. همین‌طور شاخص قیمت مسکن در فرانسه از ۴۷/ ۱۰۰ واحد در سه ماه چهارم ۲۰۱۴ به ۹۶/ ۹۹ واحد در سه ماه اول ۲۰۱۵ کاهش یافت.