گروه مسکن: رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به وجود مسکن مهر مازاد در اطراف شهر تهران عنوان کرد: شهر تهران کشش اجرای پروژه «مسکن اجتماعی» به‌عنوان طرح جدید دولت در تامین مسکن کم‌درآمدها را ندارد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در طرح جامع مسکن پیش‌بینی شده است سالانه 400 تا 500 هزار خانوار کم‌درآمد نیازمند مسکن در قالب سیاست‌های مسکن اجتماعی تحت پوشش قرار گیرند به این معنی که برای برخی از این خانوارها یارانه مسکن اجاره‌ای و برای بخشی دیگر مسکن اجتماعی ساخته شود؛ این در حالی است که محمد پژمان، رئیس سازمان ملی زمین و مسکن به‌عنوان سازمان متولی اجرای سیاست‌های تامین مسکن کم‌درآمدها نبود تقاضا برای واحدهای مسکن مهر مازاد در شهر‌های اطراف تهران را یکی از نشانه‌هایی دانست که مسکن اجتماعی نیز از سوی متقاضیان کشش نداشته باشد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: در تمام شهرها برای مسکن اجتماعی، زمین در اختیار دولت قرار دادیم و این پروژه مشکل تامین زمین ندارد. او با بیان اینکه در این پروژه تامین زمین به تنهایی کفایت نمی‌کند، افزود: هزینه‌های آماده‌سازی و احداث ساختمان بسیار بالا است چراکه مسکن اجتماعی برای افرادی است که توانایی تامین هزینه‌ها را ندارند و باید تمامی این هزینه‌ها از محل کمک‌های دولتی و نهادهای حمایتی باشد.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه تسهیلات ارزان‌قیمت هم باید در اختیار متقاضیان مسکن اجتماعی قرار گیرد، ادامه داد: پروژه مسکن اجتماعی برای اقشار کم‌درآمد جامعه به اجرا می‌رسد که توانایی پرداخت آورده و بازپرداخت تسهیلات را ندارند.

او در پاسخ به این پرسش که در استان تهران، چه مقدار زمین به مسکن اجتماعی اختصاص داده شده است، گفت: در حال حاضر تعداد زیادی مسکن مهر در استان تهران بدون متقاضی است و تعداد زیادی مسکن مهر در شهرهای جدید احداث شده که متقاضی ندارد.

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه سیاست توسعه مسکن در شهر تهران نبوده به همین دلیل مسکن مهر در شهرهای جدید ساخته شد، افزود: به دلیل نبود زیرساخت‌ها در شهرهای جدید استان تهران، پروژه مسکن مهر همه نهادها را درگیر خود کرده است بنابراین فعلا این استان درگیر مسکن مهر است.

پژمان با تاکید بر اینکه در همه شهرهای اطراف تهران مازاد مسکن مهر داریم، ادامه داد: شهرهای جدید اطراف تهران هنوز کشش اجرای پروژه جدید را ندارد.

او در پاسخ به اینکه آیا احتمال واگذاری واحدهای مسکن مهر در قالب مسکن اجتماعی وجود دارد، گفت: واحدهای مسکن مهر از تسهیلات دولتی استفاده می‌کند و بخش دیگری از هزینه ساخت باید توسط خریداران پرداخت شود در حالی که متقاضیان مسکن اجتماعی استطاعت پرداخت آورده را ندارند.


پیگیری رفع مشکلات مسکن مهر

به گزارش «دنیای اقتصاد» هم اکنون برخی از صاحب‌نظران بخش مسکن یکی از دلایل متقاضی نداشتن برخی واحدهای مسکن مهر در اطراف شهر تهران را متوقف شدن ثبت‌نام‌های جدید به دلیل بسته شدن سامانه ثبت‌نام مسکن مهر می‌دانند. به گفته آنها در صورتی که ثبت‌نام مسکن مهر ادامه داشته باشد واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر از حالت مازاد خارج خواهد شد. البته شنیده می‌شود اخیرا یکی از راهکارهای دولت برای فروش واحدهای مازاد مسکن مهر، واگذاری این واحدها به جای طلب پیمانکاران پروژه مسکن مهر است.

محسن نریمان، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی نیز با اشاره به اینکه بیش از ۲ میلیون واحد مسکن مهر در کشور وجود دارد، گفت: ۲۰ درصد از واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید وجود دارد که حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مهر را در گستره ایران شامل می‌شود. از ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید حدود ۲۳۵ هزار واحد در چهار شهر جدید پرند، پردیس، هشتگرد و اندیشه قرار دارد که حدود ۹۰ هزار واحد در شهر جدید پردیس، ۹۰ هزار واحد در شهر جدید پرند، ۵۰هزار واحد در شهر جدید هشتگرد و پنج هزار واحد نیز در شهر جدید اندیشه جانمایی شده است.

او ادامه داد: در مقوله شهرسازی نه‌تنها المان مسکن بلکه تمام مسائل مربوط به امور شهری و شهروندی باید مدنظر قرار گیرد.

او با تاکید بر در نظرگرفتن حقوق شهروندی در موضوع شهرسازی گفت: بر همین اساس حتی اگر پیشرفت یک واحد مسکن مهر تا نزدیک۱۰۰ درصد رسیده باشد آن واحد را تمام شده تلقی نمی‌کنیم چرا که تاسیسات روبنایی و زیربنایی باید همزمان برای آن واحد تامین شود. نریمان افزود: شرکت عمران شهرهای جدید خیلی وابسته به اعتبارات دولتی نیست بلکه تلاش می‌کنیم از امکانات بالقوه در این شهرها که زمینه‌ساز تامین اعتبارات و روش‌های مدیریت تامین مالی هستند نیز استفاده کنیم. در همین راستا در شهر جدید پردیس طی توافقی با بانک مسکن هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای تامین و تکمیل تاسیسات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر در نظر گرفته شد که فرآیند عقد قرارداد آن اجرایی شده است.

نریمان به آخرین وضعیت مترو شهر جدید هشتگرد اشاره کرد و گفت: با یکسری مشکلات مالی مواجه شدیم که در صورت رفع این موانع آمادگی داریم مترو شهر جدید هشتگرد را تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسانیم، البته ارتباط ریلی شهر قدیم هشتگرد از طریق ریل باس وجود دارد اما با افتتاح خط جدید ارتباط ریلی هشتگرد به تهران از داخل شهر جدید میسر می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران درباره نظارت بر تعاونی‌های مسکن مهر در شهرهای جدید گفت: مسوولیت نظارت بر تعاونی‌های مسکن بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اما در مواردی که با مشکلاتی مواجه می‌شویم، تلاش آن است که مشکل بین پیمانکار و تعاونی رفع شود. نریمان ادامه داد: در مواردی که مشکل بین پیمانکار و تعاونی مربوطه قابل رفع نباشد تفاهم‌نامه از حالت دوجانبه خارج و شرکت عمران شهرهای جدید برای رفع مشکل وارد می‌شود. مشکلات برخی تعاونی‌های مسکن مهر به قدری است که قوه قضائیه باید وارد شود چراکه در قبال آورده‌های واریزی متقاضیان صورت‌حسابی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر «هسا» گفت: با هماهنگی هیات مدیره شرکت نامه مبسوطی به وزیر راه‌و‌شهرسازی ارائه شد که یک اقدام جدی در این راستا انجام شود چراکه مسوولیت ساخت حدود ۵۰ هزار واحد از پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جدید برعهده شرکت هسا است.

نریمان ادامه داد: در برخی موارد به مشکلات پروژه‌های هسا وارد شدیم که با تزریق اعتبارات مشکلات رفع شده اما در برخی موارد عمق مشکل زیاد است که وزیر راه‌و‌شهرسازی این موضوع را در دست پیگیری دارد. تلاش می‌کنیم مشکلات این پروژه‌ها را رفع کنیم اما در صورت عدم موفقیت پیمانکار خلع ید می‌شود.