گروه مسکن: روز گذشته عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران جزئیات تخلفات یک پرونده ساختمانی را در صحن علنی پارلمان محلی پایتخت تشریح کرد. اطلاعات ارائه شده از سوی ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نشان می‌دهد که سازنده یک ساختمان شبه بلندمرتبه موفق شده در یکی از محلات مرکزی شهر بدون داشتن پروانه ساختمانی ابتدا سقف تراکم تعیین شده در طرح تفصیلی تهران را با هماهنگی شهرداری منطقه آن محله دور بزند و پس از آن بدون داشتن مجوز، ساختمان خود را تا مرحله سفت کاری پیش ببرد و در نهایت بدون اطلاع شهرداری دوطبقه به سایر طبقات ساختمان خود اضافه کند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» اطلاعات ارائه شده از یک پرونده ساختمانی در صحن علنی شورا سه نکته مهم درون و قابل توجه را بیان می‌کند. نکته اول آنکه شورای معماری مناطق و شهردار منطقه کماکان دستشان برای دور زدن طرح تفصیلی باز است. این در حالی است که سال گذشته در جریان تدوین نسخه سبک‌سازی جمعیتی شهر تهران یکی از راهکارهای ارائه شده برای توقف اجرای تصمیمات سلیقه‌ای شهرداران مناطق ایجاد محدودیت در اختیارات شورای معماری منطقه شناخته شد. به گفته اعضای شورای شهر در سال‌های اخیر در شورای معماری مناطق، مجوز طبقات اضافی بدون ضابطه برای برخی مالکان صادر می‌شد که به گفته آنها این موضوع در بارگذاری اضافه جمعیتی پایتخت در چند سال اخیر بی‌تاثیر نبوده است. از این رو شورای شهر تهران به دلیل اخذ برخی تصمیم‌گیری‌های مغایر با ضوابط طرح تفصیلی در شورای معماری مناطق از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درخواست کرد تا تصمیم‌گیری‌های موردی در شوراهای معماری مناطق را که به اجرای طرح تفصیلی لطمه می‌زدند تعطیل کند، اما به نظر می‌رسد در برخی مناطق اخذ چنین تصمیماتی همچنان ادامه دارد و برخی مناطق در محدود کردن اختیارات این شوراها مقاومت‌هایی نشان می‌دهند. نکته دوم آنکه امکان ساخت وساز بدون داشتن پروانه ساختمانی در تهران در مواردی فراهم است. به گونه‌ای که یک سازنده می‌تواند با هماهنگی‌های مبهم با برخی عوامل، ساختمان مدنظر خود را حتی تا مرحله سفت کاری که حدود 50 درصد کل عملیات ساخت‌وساز محسوب می‌شود بدون دریافت مجوز شهرداری (پروانه ساختمانی) به راحتی بسازد و برج خود را بالا ببرد.


نکته سوم آنکه بررسی پرونده‌هایی این چنین نشان می‌دهد امکان ارتکاب آشکارترین نوع تخلف ساختمانی که اضافه طبقه محسوب می‌شود همچنان برای برخی مالکان و سازنده‌ها وجود دارد. قناعتی عضو شورای شهر تهران که در کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز عضویت دارد با بیان اینکه گزارش تخلفات این پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز ارسال نشده است، گفت: این پروژه ساختمانی در یکی از محلات مرکزی پایتخت در آذرماه سال ۱۳۹۲ به اخذ دستور نقشه اقدام کرده است. مطابق با ضوابط طرح تفصیلی این پلاک در پهنه S۱۲۳ واقع شده که مجاز به ساخت مجموعا پنج طبقه در سطح اشغال ۴۵ درصد بوده است. او ادامه داد: در بهمن ماه سال ۹۲ مطابق با تصمیم شورای معماری منطقه تعداد طبقات ساختمان از پنج طبقه به هفت طبقه افزایش پیدا می‌کند. همچنین دقیقا ۴ ماه بعد یعنی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ با دستور شهردار منطقه سطح اشغال از ۵۰ درصد مصوب طرح تفصیلی به ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.


عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه پروانه ساختمانی پلاک مذکور یکسال پس از این مجوز صادر شده است، اظهار کرد: مجوز ساخت این پروژه در تاریخ 22 دی ماه سال گذشته یعنی یکسال پس از صدور مجوز شورای معماری منطقه برای وضع موجود ملک صادر شد. به این معنی که قبل از صدور مجوز ساختمانی از سوی شهرداری، ساختمان تا حدود سفت کاری پیشرفت کرده بود. به این ترتیب مجوز ساختمانی صادر شده برای ساختمانی 7 طبقه با 60 درصد سطح اشغال صادر شد. او با اشاره به صدور تراکم اضافه به این مرحله ختم نمی‌شود، افزود: در پایان فروردین ماه سال جاری نیز مطابق با فرم جلوگیری، 7 طبقه به 9 طبقه اداری تبدیل شده البته اگرچه در این مرحله متراژ تخلف معادل 1278 متر ثبت می‌شود، اما هیچ بخشی از گزارش این تخلف به کمیسیون ماده 100 ارسال نمی‌شود. قناعتی مساحت زیربنای پروژه را 4759 مترمربع اعلام کرد و گفت: با توجه به متراژ تخلف انجام شده که معادل 1278متر است از ابتدا در زمینه صدور پروانه، در اجرا نیز حدود 37 درصد تخلف انجام می‌شود.


عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این پروژه ساختمانی با ساختمان شهرداری منطقه فقط دو کوچه فاصله داشته است، تصریح کرد: این تخلف هنوز به کمیسیون ماده ۱۰۰ نرفته است و انتظار می‌رود عوامل شهرداری منطقه از احداث طبقات اضافی این بنا جلوگیری کنند. به گفته وی، بروز چنین تخلف آشکاری آن هم در بر یکی از خیابان‌های اصلی منطقه جای تامل و پیگیری دارد. او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گودبرداری اخیر در تپه‌های عباس‌آباد اشاره کرد و گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و با اشاره به توصیه‌های ایشان در این منطقه هیچ ساخت‌وساز و بارگذاری نباید شود و این در حالی است که ما شاهد هستیم که در کنار بانک مرکزی و مترو گودبرداری انجام شده است. او از شهردار تهران خواست دلیل این گودبرداری را به اطلاع اعضای شورای شهر تهران برساند، چراکه شهرداری تنها می‌تواند موارد فرهنگی را در تپه‌های عباس‌آباد پیگیری کند.