گروه نفت و پتروشیمی: به دنبال رفع تحریم‌های صنعت نفت پوشش بیمه‌ای نفتکش‌های حامل نفت ایران بار دیگر در دستور شرکت‌های بزرگ دنیا قرار گرفته است. به این ترتیب بارگیری دوباره نفتکش‌های مختلف را در بنادر داخلی شاهد خواهیم بود. در این رابطه اولین نفتکش خارجی که یک نفتکش ژاپنی است قرار است روز سه شنبه محموله‌های نفتی را در پایانه خارک بارگیری کند.

پس از لغو تحریم‌ها نفتکش‌های خارجی می‌توانند با برخورداری از پوشش بیمه‌های بین‌المللی، آزادانه در پایانه‌های نفتی ایران رفت و آمد و محموله‌های نفتی را بارگیری کنند. در این میان، ژاپنی‌ها که در دوران تحریم، همکاری خوبی با صنعت نفت ایران داشتند، قصد دارند پس از لغو تحریم ها، نخستین کشوری باشند که نفتکش خود را برای بارگیری محموله‌های نفتی ایران عازم خارک می‌کنند. این کشور که در سال‌های تحریم، روزانه بیش از ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد و نفتکش‌های حامل نفت ایران را بیمه می‌کرد، می‌خواهد در پساتحریم همکاری با صنعت نفت ایران را توسعه دهد.

این خبر در حالی اعلام شده است که همزمان به گزارش «ایسنا» شرکت‌های نفتی شل، توتال و سپسا اسپانیا در حال مذاکره با ایران برای خرید نفت هستند. وال استریت ژورنال در گزارشی با اعلام این خبر افزوده است: شرکت ملی نفت ایران به‌طور آزمایشی در تدارک صادرات دست کم یک میلیون بشکه نفت خام سبک به یکی از بنادر مدیترانه در اتحادیه اروپا در اواسط فوریه است. بر اساس این گزارش پالایشگاه‌هایی در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و یونان و کشورهایی که پیش‌تر خریدار نفت ایران هستند، بهترین مقاصد برای تحویل این محموله نفتی هستند که این موضوع قرار است به زودی با بارگیری یک نفتکش به مقصد اروپا عملیاتی شود. به این ترتیب باید گفت با رفع تحریم‌های غرب عملیات پهلوگیری نفتکش‌های خارجی در آب‌های ایران برای خرید نفت به مقاصد اروپایی و آسیایی آغاز شده است.

در این بین به گزارش «شانا» تاکنون شماری از پالایشگاه‌های ژاپنی قراردادهای خرید نفت از ایران را تمدید کرده‌اند و قرار است در ماه آوریل (فروردین-اردیبشهت ۱۳۹۵) نیز تعداد دیگری از پالایشگرهای ژاپنی پس از تمدید قرارداد، میزان خرید نفت از ایران را افزایش دهند. ژاپن هم اکنون روزانه ١١٠ هزار بشکه از ایران نفت خریداری می‌کند که پیش بینی می‌شود با لغو تحریم‌ها به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. ژاپن در طول دوران تحریم ایران تنها کشوری بود که نفت ایران را با نفتکش‌های خود و تحت بیمه دولتی این کشور حمل کرد؛ این کشور بعد از لغو تحریم‌ها کماکان با نفتکش‌های خود اقدام به دریافت نفت از ایران خواهد کرد. منابع صنعتی و دولتی ژاپن به‌تازگی اعلام کردند که با وجود پایان تحریم ها، نفتکش‌های ژاپنی حامل نفت ایران همچنان می‌توانند از بیمه دولتی ایجاد شده از سوی دولت ژاپن بهره مند شوند.


نفت ایران به اروپا نزدیک تر است

در صورت محقق شدن بارگیری نفت ایران به مقصد اروپا باید گفت این نفتکش اولین محموله صادراتی نفت ایران به اتحادیه اروپا از زمان لغو تحریم نفت ایران در هفته گذشته است. این تدارکات در شرایطی است که رقبای ایران همچون روسیه و عربستان سعودی به شدت در حال دادن تخفیف در قیمت نفت خود به کشورهای اروپایی در یک جنگ قیمتی آشکار در آستانه بازگشت کامل ایران به بازار هستند. ایران امیدوار است پالایشگاه‌های اروپایی خرید نفت از رقبایی همچون روسیه را به دلیل آنکه تاسیسات‌ شان برای پالایش نفت ایران طراحی شده کنار بگذارند. از زمان تشدید تحریم‌های اروپا علیه ایران در اواسط سال 2012، به جز چند نفتکش کوچک که برای احترام به قراردادهای قبل از تحریم‌ها به ایتالیا صادر شدند، هیچ‌ نفتی از سوی ایران به اتحادیه اروپا صادر نشده است.