رشد نفت در نبود عوامل بنیادی
گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: بهای نفت روز گذشته مجددا افزایش یافت؛ نفت برنت به بالای 40 دلار رسید و نفت آمریکا تا مرز 37 دلار پیش رفت. بر‌اساس آنچه در خبرها آمده است، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار روز گذشته نفت، افزایش احتمال توافق کشورهای تولیدکننده نفت بر سر طرح فریز است. با وجود رشد قیمت نفت در یک ماه اخیر اما برآوردها همچنان از کاهش بیشتر بهای این کالا خبر می‌دهند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آخرین گزارش خود از چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار نفت متوسط بهای نفت شاخص بازار لندن، برنت را 34 دلار برای هر بشکه برآورد کرد که نسبت به گزارش ماه قبل این سازمان افت 3 دلاری داشت.

این سازمان پیش‌بینی خود از قیمت نفت در ۲۰۱۷ را ۱۰ دلار کاهش داد و به ۴۰ دلار رساند. بر اساس این گزارش، کاهش رشد تقاضا و همچنین انعطاف بیشتر از انتظار تولیدکنندگان نفت آمریکا در برابر کاهش بهای نفت مهم‌ترین‌ دلیل کاهش این برآورد است.به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) بهای نفت خام آمریکا در معاملات آتی بازار نیویورک، ۵۴ سنت افزایش یافت و به ۰۴/ ۳۷ دلار رسید. نفت برنت نیز با افزایش قیمت ۶۷ سنتی ۳۲/ ۴۰ دلار معامله شد. بر اساس آخرین به‌روز‌رسانی سایت رسمی کشورهای صادرکننده نفت، بهای سبد نفتی این سازمان روز سه‌شنبه ۶۴ سنت افزایش یافت و به ۰۷/ ۳۵ دلار رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه، روز سه‌شنبه اعلام کرد امیدوار است اعضای اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت تا پایان ماه مارس در روسیه برای گفت‌وگو درباره مهار افزایش تولید نفت گردهم آیند. به گفته وی ایران و عراق همچنان از اعلام پایبندی به محدود کردن تولید خود به ارقام مشخص، خودداری می‌کنند. در عین حال روز گذشته نیز روزنامه عراقی الصباح، از دیدار تولیدکنندگان غیر عضو و عضو اوپک در ۲۰مارس سال جاری خبر داد. ماه گذشته وزرای نفت و انرژی چهار کشور عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر در دوحه گرد هم آمدند و تصمیم گرفتند میزان تولید را تا زمان بهبود بازار نفت در سطح ماه ژانویه سال جاری نگه دارند، بهای نفت از آن زمان رشد ۲۵ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان این اقدام نمی‌تواند منجر به بهبود شرایط بنیادی بازار شود چراکه تولید این کشورها در بالاترین سطح خود قرار داشته و عراق و ایران تنها کشورهایی که پتانسیل بالایی برای افزایش تولید دارند به این طرح نخواهند پیوست.


کاهش برآورد قیمتی

در این بین اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش ماهانه خود را موسوم به «چشم‌انداز کوتاه‌مدت» که گزارشی از بازار نفت در ماه فوریه و برآورد کوتاه‌مدت از بازار نفت در آن آمده است، منتشر کرد. در این گزارش، پیش‌بینی قیمت نفت در سال جاری میلادی نسبت به پیش‌بینی ماه قبل کاهش یافته و متوسط بهای نفت برنت 34 دلار برآورد شده است. بر اساس این گزارش، نفت برنت در ماه فوریه، به‌طور متوسط 32 دلار به ازای هر بشکه به فروش رسیده و نسبت به ماه پیش از آن یک دلار رشد داشته است. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) پیش‌بینی کرده که بهای این نفت شاخص در سال جاری میلادی 34 دلار بر هر بشکه باشد، این مقدار در گزارش ماه پیش سه دلار بیشتر و 37 دلار پیش‌بینی شده بود. اما آنچه باعث تعجب است برآورد این سازمان از قیمت نفت در سال 2017 است، EIA برآورد قیمتی خود از بهای نفت برنت در سال آینده میلادی را 10 دلار کاهش داده و متوسط قیمت این نفت شاخص را حدود 40 دلار پیش‌بینی کرده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا دلیل این کاهش برآوردها را دو عامل معرفی کرده است، اول اینکه انعطاف تولیدکنندگان نفت نسبت به قیمت پایین این کالا بیشتر از آنچه بوده که انتظار می‌رفته است و دوم انتظار برای کاهش بیشتر رشد تقاضا عنوان شده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است که شرایط برای نفت خام آمریکا قدری متفاوت و برآورد قیمتی نامطمئن‌تری برای آن وجود دارد. برآورد شده که نفت خام آمریکا نیز نزدیک به قیمت نفت برنت به فروش برسد. اما بهای این نفت شاخص در بازار آتی پراکندگی بیشتر و حتی بالاتری نسبت به نفت برنت دارد. با اطمینان 95درصد نفت شاخص بازار نیویورک بین 24 تا 57 دلار معامله خواهد شد.بر اساس این گزارش، عرضه نفت کشورهای غیر عضو در سال 2015 رشد 5/ 1 میلیون بشکه‌ای داشته که بیشتر این مقدار از سوی آمریکا بوده است. اما تولید این کشورها در سال جاری میلادی برای اولین بار از سال 2008 روند کاهشی خواهد داشت. بر اساس این گزارش، تولید روزانه کشورهای غیر اوپکی در سال 2016 و 2017 به ترتیب 400 و 500 هزار بشکه کاهش می‌یابد که بیشترین مقدار افت از سوی تولیدکنندگان نفت سبک آمریکا خواهد بود.متوسط تولید نفت خام ایالات متحده در سال 2015 حدود 4/ 9 میلیون بشکه در روز بوده است که در سال جاری میلادی با کاهش700 هزار بشکه‌ای به متوسط 7/ 8 میلیون بشکه در روز می‌رسد. بر اساس این گزارش، افت تولید آمریکا در سال 2017 نیز ادامه یافته و به 2/ 8میلیون بشکه در روز خواهد رسید. تولید نفت این کشور در ماه فوریه کاهش 80 هزار بشکه‌ای داشته و حدود 1/ 9 میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود.

اما درخصوص کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت(OPEC) در این گزارش آمده است: تولید نفت اوپک در سال 2015 حدود 800 هزار بشکه نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت و به 6/ 31 میلیون بشکه رسید، این افزایش عمدتا از سوی عربستان و عراق اعمال شده بود. همچنین برآورد می‌شود تولید روزانه نفت اوپک در سال جاری میلادی و سال 2017 به ترتیب 700 و 400 هزار بشکه افزایش یابد؛ اما این بار بازیگردان اصلی افزایش تولید اوپک، ایران خواهد بود. تولید میعانات گازی و دیگر سوخت‌های مایع این سازمان در سال گذشته 6/ 6 میلیون بشکه بوده که برآورد می‌شود امسال از سوی ایران و قطر با افزایش 300 هزار بشکه‌ای مواجه شود. درخصوص تقاضا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود از مصرف تقاضا در سال 2016 و 2017 را به ترتیب 100 و 200 هزار بشکه نسبت به گزارش ماه فوریه کاهش داده است. میزان تقاضای نفت در سال 2015 رشد روزانه 3/ 1 میلیون بشکه‌ای داشته و به 7/ 93 میلیون بشکه رسیده بود. پیش‌بینی می‌شود رشد تقاضا در سال جاری به 1/ 1 میلیون بشکه در روز برسد و سال 2017 با افزایش 100 هزار بشکه‌ای به 2/ 1 میلیون بشکه خواهد رسید. EIA دلیل کاهش رشد تقاضا را کاهش رشد اقتصادی انتظاری اعلام کرده است. افزایش حجم نفت موجود در انبارهای آمریکا یکی از عوامل اثر‌گذار بر بازار نفت است. در حال حاضر حجم ذخایر به بیشترین سطح خود در تاریخ رسیده است. با این وجود اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است که افزایش حجم موجودی ادامه یابد. بر اساس گزارش ماهانه این سازمان، انتظار می‌رود حجم ذخایر انبارهای نفتی در سال 2016 و 2017 به ترتیب 6/ 1 و 6/ 0 میلیون بشکه در روز افزایش یابد، این مساله می‌تواند موجب به تاخیر انداختن بهبود بازار نفت شود.