به گزارش «ایرنا» آژانس بین‌المللی انرژی برآورد خود را از رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی کاهش داد و آن را به یک میلیون و ١٦٠ هزار بشکه در روز رساند؛ اما اعلام کرد که افت تولید نفت آمریکا در حال شتاب گرفتن است. بر اساس اعلام این آژانس، حتی اگر کشورهای تولیدکننده تنها درباره خودداری از افزایش تولید به توافق برسند و تاثیر توافق آنها بر عرضه واقعی نفت اندک خواهد بود. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد که توافق تولیدکنندگان نفت در دوحه قطر، تاثیری چشمگیر بر بازار نفت نخواهد داشت.

این آژانس روز گذشته اعلام کرد که توافق تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای محدود کردن عرضه، تاثیری اندک بر بازارهای جهانی خواهد داشت و تعادل بازارهای جهانی نفت پیش از سال ٢٠١٧ میلادی محقق نمی‌شود. با وجود شتاب در افت تولید نفت آمریکا و با توجه به کمتر بودن رشد صادرات نفت ایران، نسبت به برآوردهای اولیه، در سال جاری میلادی نیز شاهد پیشی گرفتن رشد تولید از رشد تقاضا خواهیم بود.

این آژانس در گزارش ماهانه خود از نشست تولیدکنندگان نفت در دوحه قطر نیز اعلام کرد: اگر به جای کاهش تولید شاهد تثبیت سطح کنونی تولید باشیم، تاثیر آن بر عرضه فیزیکی نفت محدود خواهد بود. در این گزارش آمده است: با توجه به باقی ماندن تولید نفت عربستان و روسیه در بالاترین سطح سال‌های اخیر از یک سو و محدود بودن ظرفیت رشد تولید از سوی دیگر کشورها به جز ایران، بعید است هر توافق احتمالی بتواند تاثیری چشمگیر بر توازن عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی در نیمه نخست سال ٢٠١٦ میلادی داشته باشد. ذخیره‌سازی نفت جهان در سال گذشته میلادی از مرز سه میلیارد بشکه فراتر رفت و آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی می‌کند که در نیمه نخست سال جاری میلادی نیز روزانه شاهد افزایش یک و نیم میلیون بشکه‌ای ذخیره‌سازی نفت جهان باشیم. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد خود را از رشد تقاضای نفت خام جهان در سال جاری میلادی اندکی کاهش داد و به یک میلیون و ١٦٠ هزار بشکه در روز رساند. این نهاد با اشاره به کند شدن رشد تقاضای نفت در آمریکا، اروپا و چین اعلام کرد: ممکن است هند در زمینه برخورداری از بیشترین رشد تقاضای نفت جهان، جایگاه چین را تصاحب کند. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش بینی کرد که عرضه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک، در سال جاری میلادی ٧٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یابد. این نهاد اعلام کرد که رشد تولید نفت ایران نسبت به برآوردهای اولیه آهسته تر بوده، اما به هر حال در ماه مارس سال جاری میلادی ٤٠٠ هزار بشکه در روز نسبت به آغاز سال جاری میلادی بیشتر بوده است.