نفت و پتروشیمی: بهای نفت در بازارهای جهانی روز گذشته نیز با روند افزایشی روبه‌رو‌ شد تا به این ترتیب قیمت طلای سیاه در 22 آوریل به بالاترین میزان خود از اواخر دسامبر سال گذشته برسد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ روز گذشته قیمت نفت در بازار نیویورک تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16:30) به 43 دلار و 53 سنت رسید که رشد 53 سنتی را در روز گذشته نشان می‌دهد. قیمت نفت از روز دوشنبه هفته گذشته هر روز با روندی افزایشی روبه‌رو‌ بوده است تاجایی که به بالاترین قیمت در 4 ماه اخیر (انتهای دسامبر) رسیده است.

قیمت نفت برنت دریای شمال نیز روز گذشته ۳۵ سنت افزایش یافت و به ۴۴ دلار و ۴۸ سنت رسید. تجار نفتی معتقدند اعتماد معامله‌گران در بازار نفت افزایش یافته است و به همین دلیل شاهد ورود نقدینگی به بازار هستیم و این موضوع برخلاف جو ناشی از مازاد عرضه در بازار جهانی نفت است. با این حال تحلیلگر بازارهای بلومبرگ می‌گوید به دلیل آنکه از منظر بنیادی در بازار نفت شواهدی دیده نمی‌شود پایداری این روند در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به عقیده آنها روند افزایشی بهای نفت در بازارهای جهانی اگرچه آغاز شده ولی قضاوت درباره اینکه بازار طلای سیاه از وضعیت قرمز خود خارج شده یا خیر زود است. تحلیلگر ارشد بانک گلدمن ساکس نیز در یادداشتی اعلام کرده است تا سه ماه سوم سال ۲۰۱۶ نمی‌توان از یک روند قطعی رشد قیمت‌های نفت سخن گفت اما اگر این روند تا آن زمان ادامه یابد باید به خروج بازار جهانی نفت از رکود اذعان کرد؛ هرچند همین میزان تغییرات فعلی نشان می‌دهد عاملی در تحریک طرف تقاضا موثر عمل کرده است. در این بین به عقیده وی عوامل مهمی از جمله کاهش سطح تولید به خصوص در ایالات متحده که بسیاری از تولیدکنندگان نفت در پی سقوط قیمت نفت به توقف تولید خود دست زده‌اند در پایداری بازار موثر واقع خواهد شد اما در حقیقت نمی‌توان برای همیشه دکل‌های حفاری را تعطیل نگه داشت و بازگشت تولید در این کشور به تنهایی قادر به بازگرداندن قیمت‌ها به ارقام قبلی شود.

آمارها نیز حکایت از آن دارد که میزان تولید نفت در ایالات متحده در حال حاضر به ۹ میلیون بشکه در روز رسیده که کاهش قابل توجهی را در حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با آوریل سال قبل نشان می‌دهد. انتظارات تحلیلگران جهانی نفت نیز از بازار آمریکا حکایت از آن دارد که این میزان تولید در سال آینده باز هم کاهش خواهد یافت. با این حال مازاد عرضه در بازار نفت همچنان بالا است. در این بین برخی دیگر نیز توقف تولید در کویت را در هفته گذشته مدنظر قرار داده و می‌گویند دلیل رشد قیمت‌های فعلی همین است اما کارشناس انرژی بانک ناتیکسیس در این‌باره معتقد است مشکلات کویت تاثیری مقطعی بر بازار خواهد داشت و همان‌طور که دیدیم بازار نفت بعد از ختم غائله اعتصاب باز هم به روند صعودی خود ادامه داده است. جفری کوری تحلیلگر گلدمن ساکس نیز معتقد است تولید آمریکا حتی در رقم ۹ میلیون بشکه فعلی بالا است و نمی‌تواند چالش‌های ورود نفت ایران را در آینده‌ای نزدیک در بازار حل و فصل کند. این در شرایطی است که طبق آمارهای موسسه بیکر هیوز تعداد دکل‌های حفاری در ایالات متحده به ۳۵۱ دکل رسیده است که در مقایسه با رقم اکتبر ۲۰۱۴ حدود ۷۰ درصد کاهش را تجربه کرده است.