اروپا با کمبود عرضه در زمستان و آب و هوای شدیدا سردی روبه‌رو خواهد شد که ممکن است قیمت‌ها را به‌ بیش از ۱۰۰ یورو به ‌ازای هر مگاوات ساعت برساند. جریان گاز در ایستگاه مالنو در آلمان که گاز روسیه را از یک خط لوله ترانزیت مهم دریافت می‌کند، به‌پایین‌ترین حد خود در دو هفته گذشته رسید. حجم گاز در این مسیر از اواخر ژوئیه کاهش پیدا کرد و پس از آتش‌سوزی در یک کارخانه گازپروم در روسیه که اوایل اوت روی داد، کاهش بیشتری پیدا کرد.

گازپروم روز دوشنبه اعلام کرد درخواست مشتریان اروپایی که گاز را از خط لوله یامال-اروپا دریافت می‌کنند که این سوخت را از طریق مالنو منتقل می‌کند را به‌طور کامل تامین خواهد کرد.

همچنین قیمت گاز همزمان با افزایش هزینه مجوز کربن تحت سیستم تجارت آلایندگی اتحادیه اروپا صعود کرده است زیرا افزایش هزینه انتشار کربن، گاز که سوخت پاک‌تری به‌شمار می‌رود را برای تولید برق جذاب‌تر می‌کند. بهای معاملات گاز هلند برای ‌ماه آتی روز دوشنبه ۲/ ۴ درصد صعود کرد و به ۶۸/ ۵۳ یورو به‌ازای هر مگاوات ساعت رسید و تا ساعت چهار و ۳۴ دقیقه بعدازظهر به‌وقت لندن ۵۵/ ۵۲یورو معامله شد. بهای معاملات‌ماه آتی گاز در انگلیس در بازار ICE فیوچرز یوروپ ۸/ ۳درصد صعود کرد.