گروه نفت و پتروشیمی - دیروز در بازارهای جهانی نفت قیمت نفت شاخص آمریکا 74/94 دلار تثبیت شد که نسبت به بهای روز یکشنبه 14 سنت افزایش داشت. نفت برنت اروپا نیز با 26 سنت افزایش قیمت نسبت به روز پیش به قیمت 38/105 دلار به فروش رسید.
طی هفته گذشته با توجه به مذاکرات هسته‌ای ژنو قیمت نفت با نوسان روبه‌رو شد. در روزهای آغازین این نشست با توجه به اخبار خوبی که هر دو طرف مذاکره عنوان می‌کردند بهای جهانی نفت روند کاهشی به خود گرفت به طوری که طی ۳ روز قیمت نفت تا حدود ۴ دلار کاهش را تجربه کرد، اما در پی ناتمام ماندن مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ در چند روز اخیر شاهد افزایش دوباره قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده‌ایم؛ هرچند روند افزایش و سرعت صعود قیمت در بازارها کنترل شده است.
ادامه اعتصاب‌ها در لیبی به عنوان یکی از موضوعاتی که عرضه نفت را تحت تاثیر قرار داده (به دلیل تداوم اعتراض‌های گسترده در صنعت نفت لیبی و تعطیلی بسیاری از پایانه‌ها و تاسیسات نفتی این کشور به دلیل اعتراض کارگران به میزان دستمزدها و توقف تولید میدان‌های نفتی به وسیله افراد مسلح، تولید نفت خام لیبی در ماه گذشته میلادی با ۸۰ درصد کاهش، به روزانه ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار بشکه رسید) در کنار برخی اظهارنظرها پیرامون احتمال تصویب دوباره تحریم‌های ایالات متحده با فشار سنای آمریکا، موضوعاتی‌اند که بر قیمت نفت فشاری افزایشی وارد کرده‌اند.
این در شرایطی است که بنا بر اخبار رسیده، کشورهای عضو گروه ۱+۵ از تهران خواسته‌اند فعالیت ساخت‌و‌ساز نیروگاه آب سنگین اراک را متوقف کند. برخی سخت‌گیری‌ها در جریان مذاکرات مانع از تحقق توافقی پایدار در جریان مذاکرات هفته قبل شد که این موضوع ممکن است طی هفته آینده نتایج ملموس‌تری را به همراه داشته باشد. در این صورت می‌توان انتظار داشت قیمت نفت دوباره کاهش یابد.
به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان آمریکا تاکید کرده‌اند که در صورت توافق با ایران، تحریم‌های این کشور اندکی کاهش می‌یابد، اما اصل تحریم‌ها همچنان پابرجا مانده و شبکه آنها از هم نمی‌پاشد. آنها معتقدند از آنجا که لغو تحریم‌ها به صورت موقت و ۶ ماهه است، شرکت‌های بین‌المللی همچنان از معامله با ایران خودداری می‌کنند.
در این بین انتشار خبر کاهش ۳۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت عربستان خبری بود که بر نگرانی‌های بازار جهانی نفت افزود. تولید ماه سپتامبر این کشور بر‌اساس گزارش رویترز ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بوده که این رقم در ماه اکتبر با ۳۵۰ هزار بشکه کاهش به ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه رسیده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند روند کاهشی تولید این کشور ادامه یابد. عربستان در غیاب ایران با جایگزینی نفت کشورمان سعی کرد سهم بالاتری از بازار را به خود اختصاص دهد که این امر به تدریج و با احتمال کاهش سقف تحریم‌های ایران برطرف شده و شاهد کاهش سطوح تولید عربستان در آینده خواهیم بود.