شانا- بانک سیتی گروپ در گزارشی از احتمال کاهش تولید اعضای سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) در سال آینده میلادی خبر داد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بانک سیتی گروپ اعلام کرد به دنبال افزایش عرضه نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک از جمله آمریکا، کانادا، قزاقستان و برزیل، احتمال می‌رود اعضای اوپک سقف تولید خود را در سال ٢٠١٤ کاهش دهند.
بر‌اساس این گزارش، به نظر می‌رسد اوپک در سال ٢٠١٤ با شرایطی رو‌به‌رو شود که باید تولید خود را کاهش دهد، همچنین تولید کشورهای غیر‌عضو اوپک با رشد قابل توجهی رو‌به‌رو خواهند بود و روند رشد تقاضا همچنان شرایط بسیار امیدوار‌کننده‌ای نخواهد داشت.
بانک سیتی‌گروپ اعلام کرد: انتظار می‌رود تولید کشورهای غیر عضو اوپک در پی رشد قابل توجه تولید نفت آمریکای شمالی در سال ٢٠١٤ روزانه حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه افزایش یابد.
این گزارش می‌افزاید: آغاز برداشت تولید نفت خام از میدان کاشاگان قزاقستان روزانه ١٠٠ هزار بشکه به تولید نفت کشورهای غیر عضو در سال ٢٠١٤ می‌افزاید، در حالی که انتظار می‌رود پروژه‌های جدید نفتی در برزیل نیز به بهره‌برداری برسد.
بنابر ارزیابی بانک سیتی گروپ، تقاضا برای عرضه نفت خام اعضای اوپک در سال آینده میلادی به روزانه ٢٩ میلیون بشکه خواهد رسید که نسبت به سال جاری میلادی یک میلیون و ١١٠ هزار بشکه افت خواهد داشت.
دبیرخانه اوپک در گزارش ماه نوامبر خود اعلام کرد: تقاضای جهانی نفت خام در سال جاری میلادی به میانگین روزانه ٨٩ میلیون و ٧٨٠ هزار بشکه می‌رسد که نسبت به برآورد ماه پیشین روزانه ٤٠ هزار بشکه رشد نشان می‌دهد.
اوپک در تازه ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت خام در سال ٢٠١٤ با افزایش روزانه یک میلیون و ٤٠ هزار بشکه‌ای به مجموع روزانه ٩٠ میلیون و ٧٨٠ هزار بشکه می‌رسد.
در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری صدو شصت‌وچهارمین نشست وزیران نفت اوپک در وین اتریش باقی مانده است، وزیران نفت کویت، لیبی، عراق و آنگولا از احتمال تثبیت سقف تولید این سازمان خبر داده‌اند.
در همین حال پدرو مریزالده، وزیر نفت اکوادور هفته گذشته گفته بود: اوپک هنوز درباره تغییر سقف تولید اعضای این سازمان در نشست ماه آینده میلادی تصمیمی نگرفته است.
اعضای اوپک در نشست ١٦٣ این سازمان در وین اتریش تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه توافق شده در نشست دسامبر ٢٠١١ را ثابت نگه دارند.