طرح سوال از وزیر نفت با درخواست یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تقدیم هیات رییسه مجلس شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، طرح سوال دکتر موید حسینی صدر، نماینده مردم خوی و چایپاره از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به‌ علت دریافت نکردن قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها برای اعلام وصول و بررسی‌های نهایی تقدیم هیات رییسه مجلس شده است. متن کامل سوال از زنگنه به این شرح است:
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
هیات رییسه محترم مجلس شورای اسلامی
خواهشمند است در اجرای ماده (۱۹۳) آیین‌نامه داخلی، سوال اینجانب از مهندس زنگنه، وزیر محترم نفت را برای بررسی به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع فرمایید.
خلاصه سوال: چرا قیمت واقعی و قانونی گاز (خوراک) از پتروشیمی‌ها اخذ نمی‌شود؟
شرح سوال: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت گاز تحویلی به ‌عنوان خوراک به پتروشیمی‌ها باید ۶۵ درصد قیمت گاز صادراتی باشد. در حال حاضر به‌ازای هر متر مکعب (هفتاد تومان) از پتروشیمی‌ها اخذ می‌شود، در حالی که در سال ۹۲ به‌شرط اعمال حداکثر تخفیف به پتروشیمی‌ها، باید قیمت گاز حداقل ۲۵۰ تومان باشد. عدم دریافت قیمت خوراک از پتروشیمی‌ها که بخش خصوصی هستند ظلم به بیت‌المال است و موجب از بین رفتن حقوق مردم می‌شود. قیمت واقعی گاز باید از پتروشیمی‌ها اخذ و به حساب خزانه واریز شود. البته در سال ۹۳ قیمت قانونی خوراک حدود ۱۳ سنت یا ۲۳۰ تومان باید باشد. در ضمن قیمت گاز غیرخوراک (گازی که در تاسیسات مصرف می‌شود) باید با سایر صنایع یکسان باشد. تاکید می‌شود که پتروشیمی‌ها خصوصی هستند و تخفیف فوق‌العاده قیمت آزاد باعث شده است که انگیزه‌ای برای صنایع پایین‌دست وجود نداشته باشد و صنایع بالادستی گاه تا دو برابر سرمایه خود در یک سال سود برده‌اند و ارقام نجومی به‌صورت غیرقانونی تحصیل کرده‌اند که همه از کیسه مردم و بیت‌المال بوده است.
در این زمینه طراح سوال از وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه طرح سوال از وزیر نفت روی میز نمایندگان مجلس قرار گرفته است، گفت: این طرح در حال حاضر در مجلس کلید خورده و تقدیم هیأت رییسه مجلس نیز شده است.
وی افزود: با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال‌های اخیر، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تغییری نکرده و در اغلب موارد نیز قیمت واقعی خوراک از آنها دریافت نمی‌شود که اینها مهم‌ترین محورهای طرح سوال از زنگنه است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دریافت نکردن هزینه قانونی خوراک گاز از پتروشیمی‌ها مهم‌ترین علل طرح سوال از وزیر نفت است، تاکید کرد: در حال حاضر قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها دریافت نمی‌شود که ما در این سوال خواهان بررسی هستیم. حسینی‌ صدر خاطرنشان کرد: اگر قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها دریافت شود، مبلغی حدود ۲ یا ۳ هزار میلیارد تومان برای کشور و وزارت نفت زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.