گروه نفت و پتروشیمی - دیروز معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در چهارمین جشنواره تعالی صنعت پتروشیمی با اشاره به اجرای اقتصاد مقاومتی، توسعه صنعت پتروشیمی را اقدامی ارزشمند در این زمینه دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی منحصر به یک بخش نیست و همه صنایع در آن سهیم هستند و صنعت پتروشیمی نیز به دلیل قابلیت‌های موجود، یکی از بخش‌های تاثیرگذار در اجرای اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. عباس شعری مقدم افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده حمایت و همکاری برای توسعه صنایع تکمیلی از سوی بخش خصوصی است و باید از این بخش حمایت کنیم. وی افزود: بخش خصوصی هنوز توانایی ارائه تضمین‌های لازم را به بانک‌ها ندارد و باید از آن حمایت ویژه شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های اجرای اقتصاد مقاومتی، تحقیق و توسعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهش و فناوری است و در بخش‌های شیمیایی و تولید کاتالیست و اطلاعات تخصصی مورد نیاز می‌توان از صنایع پایین‌دستی حمایت کرد. شعری مقدم با بیان اینکه صنعت پتروشیمی دارای نیروی انسانی کارآمد و با تجربه است، گفت: بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص از ارکان اجرای اقتصاد مقاومتی در توسعه صنایع تکمیلی به شمار می‌رود و ما باید بخش خصوصی را طوری هدایت کنیم که به سوی توسعه صنایع تکمیلی هدایت شود و پیامد آن توسعه اشتغال زایی و سودآوری خواهد بود. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مورد تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی گفت: باید صنایع تکمیلی را بهتر معرفی کنیم و انگیزه‌های لازم را برای بخش خصوصی فراهم کنیم تا این صنعت به دلیل سودآور بودن در نقاط مختلف کشور در مسیر توسعه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی از این پس به شرکت‌های بالادستی که به محیط‌زیست آسیب می‌زنند و موجب تغییر اکوسیستم‌ها می‌شوند مجوز نخواهد داد و حفظ محیط‌زیست از سرلوحه‌های کاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواهد بود. شعری مقدم در مورد افزایش نرخ خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمی گفت: این برداشت اشتباه که سودآور بودن پتروشیمی‌های گازی به دلیل نرخ خوراک بوده درست نیست، بلکه نوسان و تغییر نرخ ارز که در مقطعی از هزار تومان به ٣٥٠٠ تومان رسید، عامل تاثیرگذار بوده که سود پتروشیمی‌ها را به حدود ۵/۳ برابر افزایش داده و نرخ جدید خوراک نرخی معقول و مناسب است. وی تصریح کرد: قیمت جدید گاز برای خوراک مجتمع‌های پتروشیمی گازی در حال حاضر رقمی معقول است و هیچ کجای دنیا سوخت را چنین ارزان نمی‌فروشند. شعری مقدم

ادامه داد: جلب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و فراهم کردن شرایط برای حضور آنها در طرح‌های توسعه‌ای از اقدام‌های دیگر شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تقویت دیپلماسی انرژی است. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مورد توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها گفت: تولید این فرآورده هنوز متوقف نشده است. وی با بیان اینکه با به بهره‌برداری از چند طرح در سال آینده حدود ٥ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده خواهد شد، گفت: امیدواریم در سال آینده شاهد جهش خوبی در تولید محصولات پتروشیمی باشیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: لازم است مجتمع‌های پتروشیمی با همکاری و تعامل، متناسب با تحولات جهانی و داخلی به سوی تعالی و بهبود حرکت کنند. شعری مقدم افزود: تغییر و تحولات موجود مانند روند خصوصی‌سازی در کشور، تغییر فضای کسب‌و‌کار در داخل و خارج و بحران‌های مالی، فصل نوینی را برای صنایع و سازمان‌ها متجلی می‌کنند، به همین دلیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان یکی از پیشگامان استقرار مدل‌های نوین مدیریتی با استفاده از تجارب ارزنده دیگران و برای تحولی جدید، جایزه تعالی را راه‌اندازی کرد و امسال چهارمین دوره آن را شاهد هستیم. وی با ابراز خوشحالی از گسترده شدن بخش‌های این جشنواره گفت: امسال علاوه‌بر شرکت‌های پتروشیمی، شاهد حضور سازمان‌هایی از وزارت نفت، همچنین پیمانکاران، سازندگان، تامین‌کنندگان و صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی هستیم.