گروه نفت و پتروشیمی - در شرایطی وزیر نفت کشورمان برای بررسی یک سوال نه چندان مهم و «تاریخ گذشته» امروز راهی مجلس می‌شود که کارنامه وی در حوزه نفت یکی از درخشان ترین کارنامه‌های 10 سال اخیر است. بررسی فعالیت‌های وی در یک دوره کوتاه 7 ماهه و با توجه به محدودیت‌های موجود، موید این واقعیت است که نمایندگان باید فرصت‌ها را از وزرای دولت نگیرند و بهانه‌های حزبی را عاملی برای ضربه زدن به روندهای کلان اقتصادی کشور نکنند. وزارت نفت بر آن است در سال 93، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در قالب طرح‌های مشخصی، در صنعت نفت دنبال کند و امور را با عزم ملی و مدیریت جهادی پیش ببرد. در این راستا به گفته وزیر نفت، پیش بردن کار توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی، از جمله میدان مشترک پارس جنوبی و میدان آزادگان و میادین غرب کارون در اولویت توسعه قرار دارند.
احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اهتمام برای افزایش ظرفیت پالایش میعانات گازی و فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان از دیگر برنامه‌های وزارت نفت است که می‌توان نتایج این تلاش‌ها را در اتکای بیشتر به توانایی‌های ملی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی قلمداد کرد.
در حال حاضر وزارت نفت در زمینه افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی موفقیت بالایی را کسب کرده و این در حالی است که تنها ۷ ماه از فعالیت دولت می‌گذرد. با این حال میزان صادرات نفت به یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز در ماه فوریه رسیده است. میزان تولید نفت نیز در این مدت بین ۷/۲ تا ۳ میلیون بشکه در روز نوسان داشته که رشد تولید را گواهی می‌کند. زنگنه همچنین اعلام کرده است که ظرفیت تولید را در سال ۹۳ به ۲/۴ میلیون بشکه خواهد رساند و شواهد آماری نیز حکایت از این امر دارد، درحالی‌که ظرفیت تولید نفت در همین مدت کوتاه از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در مرداد ۹۲ به حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز در اسفند ۹۲ رسیده است.
عرضه نفت خام در بورس که یکی از مهم‌ترین ابزارهای مهم جهت ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و حتی مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت است و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی توسط رهبر انقلاب نیز مورد تاکید واقع شده است از برنامه‌هایی است که زنگنه آن را عملی کرد؛ این در حالی است که در دوره وزرای دولت احمدی‌نژاد ۹ بار عرضه شد و هر بار به دلایلی عملی نشد.
هدفمندی یارانه‌ها با همراهی وزارت نفت
وزارت نفت در برنامه هدفمندی یارانه‌ها پیش از این برنامه‌های مهمی را از کانال کمیسیون انرژی به اطلاع نمایندگان ملت رسانده است؛ از جمله اینکه برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش تدریجی و با شیب ملایم قیمت حامل‌های انرژی همگام با برنامه‌های دولت ادامه دارد. همچنین بنزین یارانه‌ای هنوز با قیمت ۴۰۰ تومانی به میزانی در حدود ۲ میلیارد لیتر در کارت‌های سوخت قابل عرضه است.
تعیین قیمت گاز سی‌ان‌جی به میزان ۵۵ تا ۶۵ درصد قیمت بنزین سهمیه ای، افزایش ۲۰ و ۱۳ درصدی قیمت گاز برای مصارف خانگی و آموزشی و افزایش ۳۰ درصدی قیمت گاز برای مصارف صنعتی و دولتی در کنار افزایش قیمت خوراک و سوخت مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی و... از جمله موضوعاتی است که وزارت نفت نقش مهمی در اجرای آنها بر عهده داشته و باعث شده بدون ایجاد تنش در فضای اقتصادی و نگرانی برای مردم، برنامه‌های دولت در بخش هدفمندی اجرایی شود. در این میان انتقادی که برخی نمایندگان اخیرا به اقدام وزیر نفت در ابلاغ نرخ ۱۰ سنتی خوراک پتروشیمی‌ها گرفتند و آن را مغایر با قانون بودجه اعلام کردند نیز موضوع پیچیده‌ای نبود. زنگنه بعد از سر و صداهایی که در این رابطه در صحن مجلس پیچید با این توضیح که قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها در قانون بودجه سال ۹۳ معادل ۱۳ سنت و قیمت گاز مصرفی آنها به میزان ١٠ سنت تعیین شد، اعلام کرد این دو موضوع با هم متفاوت است و این موضوع خلاف قانون نیست. وزیر نفت در توضیح این مطلب گفت: وقتی قیمت خوراک و سوخت را برای انجام امور محاسباتی و عملیاتی تلفیق کنیم، قیمت‌‌ همان ۲۶۵ تومان یا ۱۰ سنت می‌شود. این در حالی است که به گفته کارشناسان با توجه به تصویب آیین‌نامه هیات دولت در جلسه روز یکشنبه (۱۷ فروردین ماه) برای تخفیف پلکانی قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی به‌منظور تحرک و تشویق این واحد‌ها به توسعه سرمایه‌گذار در صنایع تکمیلی و پایین دست و اشتغال‌زایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، حتی این تخفیف به منفعت اقتصاد کشور خواهد بود.