گروه بنگاه ها : واحد ۵۰۰ هزار تنی مونواتیلن گلایکول ( MEG) شرکت پتروشیمی مروارید اواخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد . صفرعلی بابایی، مدیر عامل پتروشیمی مروارید در گفت‌وگویی با خبرنگار ما با اشاره به مطلب فوق افزود: این واحد در راستای توسعه زنجیره تولید شرکت، راه‌اندازی خواهد شد . وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این طرح از آذر ماه ۹۱ آغاز شده‌است، گفت : طراحی و خرید این طرح را کنسرسیومی متشکل از دو شرکت ایرانی و ژاپنی انجام داده و تحت لیسانس شرکت شل است و تامین مالی آن به‌صورت فاینانس از طریق بانک‌های ژاپن و اروپا انجام شده است.

بابایی با بیان اینکه مونو اتیلن گلایکول بیشتر در صنعت ریسندگی و ضد یخ کاربرد دارد، اضافه کرد: بازار این محصول اغلب خارجی است.

وی در حالی که جنبه رقابتی این محصول را بالا دانست ، تصریح کرد : در حال حاضر هدف ما صادرات به کشور هایی همچون هند ، اندونزی، چین و ژاپن و... است که به دنبال رفع تحریم ها، اروپا نیز متقاضی این محصول خواهد بود.

مدیرعامل پتروشیمی مروارید راه‌اندازی این واحد را در سودآوری شرکت بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: سرمایه گذاری و حمایت سهامداران در توسعه این طرح تاثیرات بسزایی داشته است.

بابایی با اشاره به اینکه در حال حاضر پتروشیمی شازند ، مارون و فرساشیمی از تولیدکنندگان مونواتیلن گلایکول هستند، اضافه کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی مروارید از دیگر شرکت ها بیشتر است.

وی در حالی که به اتیلن به عنوان محصول اصلی تولیدی این شرکت اشاره کرد، گفت: در فروش اتیلن در حال حاضر اولویت با واحدهای داخلی است و به ندرت امکان صادرات وجود دارد.به گفته وی مروارید در سال گذشته تنها پنج هزارتن صادرات اتیلن داشته که آن هم مازاد نیاز داخل بوده است.

مدیرعامل پتروشیمی مروارید با اشاره به مشکل کمبود خوراک، میزان تولید اتیلن را در سال قبل معادل ۲۴۰ هزارتن دانست. وی اضافه کرد: با تدابیری که وزارت نفت به ویژه وزیر، در راه‌اندازی سریع‌تر فازهای جدید به کار برده‌، امیدواریم در سال ۹۳ بخش عمده مشکل کمبود خوراک رفع شود. وی همچنین گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به‌طور جدی پیگیر حل مشکل خوراک در کوتاه مدت است. مدیرعامل پتروشیمی مروارید سرمایه‌گذاری کلی در این شرکت را یک هزار و ۷۲۶میلیاردتومان و سرمایه شرکت را ۳۳۰ میلیارد تومان ذکر کرد .

بابایی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم در سال های گذشته گفت: به‌رغم عدم همکاری شرکت‌های خارجی و محدودیت هایی که ایجاد شده بود، توانستیم به موفقیت‌های زیادی ازجمله راه اندازی واحد تولید هیدروژن، بدون حضور نماینده شرکت سازنده خارجی، دست یابیم. وی همچنین با اشاره به تعاملاتی که در سال‌های گذشته در راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی از سوی کارشناسان داخلی صورت گرفته‌است، افزود: این شرکت توانست ضمن عهده دار شدن مسوولیت راه اندازی ایستگاه‌های تقویت فشار خط اتیلن غرب در شرایط سخت تحریم، نقش موثری در این زمینه داشته باشد به طوری که با بومی‌سازی دانش مربوط به راه اندازی کمپرسورهای افزایش فشار، دو ایستگاه از واحدهای مزبور زودتر از پیش‌بینی‌های اولیه در سرویس قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به دستاوردهای یاد شده و توانمندی‌های ایجاد شده توسط متخصصان داخلی، کشورهای خارجی به طور‌قطع برای از دست ندادن بازار خود ، از این پس همکاری بیشتری با ایران خواهند داشت. به گفته وی صنعت پتروشیمی با اعتماد به دانش فنی داخلی و مهندسی معکوس ایجادشده به سوی موفقیت گام برداشته و آماده رقابت با کشورهای دیگر است. صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوق بازنشستگی نفت و شستا، سهامداران عمده پتروشیمی مروارید هستند.