اخراجی‌ها با پول برمی گردند؟

گروه نفت و پتروشیمی: قائم‌مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در شرایطی از فاینانس ۴ میلیارد یورویی چینی برای ۷ طرح جدید پتروشیمی خبر می‌دهد که مجموعه نفتی کشور پیش از این در حالت آماده باش برای جذب سرمایه‌های کشورهای تراز اول اروپایی بود. با این حال به نظر می‌رسد بعد از اخطار شدید وزیر نفت به شرکت نفتی سی ان پی سی و اخراج این شرکت از یک پروژه نفتی مهم در میدان آزادگان، چینی‌ها از همکاری با ایران دست نکشیده‌اند. بر این اساس در تازه ترین خبرها، ورود فاینانس ۴ میلیارد یورویی چینی برای طرح‌های جدید پتروشیمی همکاری جدید نفتی ایران و چین محسوب می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از این نیاز به ۴۱ میلیارد دلار سرمایه برای راه‌اندازی ۳۶ طرح پتروشیمی موضوعی بود که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از آن خبر داده بود. بر این اساس دستیابی به تولید ۴۰ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی، نیازمند راه‌اندازی طرح‌های جدید است که می‌تواند تا ۶۰ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی را افزایش دهد. این در حالی است که گفته می‌شود برنامه جهش پتروشیمی‌ها برای تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول در سال، موضوعی است که نیازمند لااقل ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید است.

در این میان، قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت بازگشایی خطوط اعتباری چینی طرح‌های جدید و در دست ساخت صنعت پتروشیمی ایران، گفت: تاکنون فاینانس هفت طرح جدید صنعت پتروشیمی ایران توسط فاینانسورهای چینی بازگشایی شده است.

پیوندی با اعلام اینکه ارزش ارزی بازگشایی فاینانس این ۷طرح پتروشیمی بین ۵/۳ تا ۴ میلیارد یورو برآورد می‌شود، تصریح کرد: به زودی فاینانس چند طرح دیگر صنعت پتروشیمی توسط فاینانسورهای چینی بازگشایی می‌شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه با توافق انجام گرفته با چین قرار است در مجموع به ۲۰ طرح جدید صنعت پتروشیمی ایران منابع فاینانس خارجی اختصاص یابد، اظهار کرد: بر این اساس علاوه‌بر این ۷ طرح پتروشیمی، به زودی برای ۱۳ طرح دیگر صنعت پتروشیمی ایران توسط فاینانسورهای چینی خطوط اعتباری بازگشایی خواهد شد. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه هدف کلان صنعت پتروشیمی افزایش ظرفیت تولید محصولات به مرز ۱۰۰ میلیون تن در سال است، تاکید کرد: برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های قدیمی و در دست ساخت پتروشیمی به حدود ۵۰ میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری نیاز است.

دراین بین، پس از بازگشایی فاینانس چینی پتروشیمی در دست ساخت لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به ارزش تقریبی ۴۷۰ میلیون یورو، خط اعتباری ۴ طرح جدید صنعت پتروشیمی توسط فاینانسورهای چینی اواسط اردیبهشت ماه سال جاری بازگشایی شد.

در ادامه بازگشایی خطوط اعتباری و فاینانس چینی طرح‌های جدید و در دست ساخت پتروشیمی، فاینانس چینی مجتمع‌های پتروشیمی در دست احداث سبلان و صدف هم در خرداد ماه سال جاری بازگشایی شد.

به گزارش دنیای اقتصاد تامین نیاز ارزی طرح‌های پتروشیمی به‌خصوص در بخش‌هایی همچون فولاد و پتروشیمی، در ماه‌های اخیر و بعد از توافق موقتی بین ایران و غرب به عنوان یکی از موضوعات مهم مورد تاکید مسوولان بوده و هست. پیش بینی کارشناسان پتروشیمی آن است که در صورت توافق نهایی بین دو طرف سرمایه‌گذاران خارجی با موقعیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری مواجه هستند. این در شرایطی است که نیاز ارزی این بخش‌ها در سال‌های اخیر و به‌خصوص بعد از تحریم‌های نفتی افزایش یافته و محدودیت منابع ارزی در داخل به تشدید مشکلات در این بخش‌ها انجامیده است.

در این بین اما مطالبات ایران از کشورهای مختلف از جمله چین موضوعی است که دولت قبل نتوانست راهکاری برای تادیه آن بیابد و به همین دلیل کشورمان با مطالباتی در حدود ۴۰میلیارد دلار از کشورهای آسیایی مواجه است؛ رقمی که بازگشت آن قادر به تامین مالی تمام نیاز بخش پتروشیمی کشور است. با این حال برنامه سرمایه‌گذاری چین در بخش‌های مختلف ایران موضوعی بود که به نظر می‌رسد هنوز در دستور کار نیست.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از این درباره استفاده از ۲۰ میلیارد دلار فاینانس چین اعلام کرده است که قرار بود چین دو برابر موجودی ما، منابع مالی به صورت فاینانس تامین کند که قبول نکرد بنابراین همه فاینانسی که قرار بوده این کشور اختصاص دهد به اتمام رسیده است. این مقام مسوول همچنن یادآور شده است: صنعت پتروشیمی صرفا با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی یا فاینانس‌های چینی توسعه نخواهد یافت. در این بین چالش‌های بخش خصوصی برای تامین مالی طرح‌های بزرگ صنعت پتروشیمی موضوعی است که حضور فعالان داخلی را با چالش مواجه کرده است. متاسفانه از سایر ظرفیت‌های موجود برای تامین مالی طرح‌ها نیز استفاده شایانی نمی‌شود. صندوق پروژه به عنوان یکی از مهم‌ترین‌ طرح‌های تامین مالی در صنعت نفت این قابلیت را دارد که به کمک فاینانس‌های خارجی آمده و سرمایه‌های داخلی را به این سمت گسیل دارد. در این رابطه شعری مقدم پیش از این گفته است: جذب سرمایه بخش خصوصی با مشکلات زیادی روبه‌رو است، مثلا در گذشته بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری فقط باید برای یک طرح ۱۰ درصد از کل مبلغ، آورده داشت و ۹۰ درصد مابقی را به صورت وام دریافت می‌کرد که این رقم با توجه به اینکه یک طرح پتروشیمی حداقل ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد حدود ۵۰ میلیارد تومان می‌شد، اما اکنون بخش خصوصی باید ۳۰ درصد آورده داشته باشد که با سه برابر شدن نرخ ارز حداقل آورده آن باید حدود ۴۵۰ میلیارد دلار باشد که این سرمایه‌گذاری از هر بنگاه و شرکتی برنمی‌آید، همچنین در گذشته هنگام بازکردن ال‌سی در بانک‌ها، ۳۰ درصد از بخش خصوصی گرفته می‌شد که اکنون ۱۳۰ درصد مطالبه می‌شود.