گروه نفت و پتروشیمی: آمریکا هر روز یک گام به صادرات نفت نزدیک‌تر می‌شود. درحالی‌که عده‌ای از نمایندگان مجلس سنای این کشور در تکاپوی رفع قانون ممنوعیت صادرات نفت هستند، خبرها از تولید روز افزون نفت در این کشور خبر می‌دهند. براساس گزارش‌های رسمی دولت آمریکا، تگزاس، بزرگ‌ترین ایالت تولیدکننده نفت خام در ایالات متحده در ماه آوریل بیش از ۳ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده و بر این اساس می‌توان گفت از عراق عنوان دومین تولیدکننده نفت اوپک پیشی گرفته است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از گزارش وزارت انرژی ایالات متحده تولید نفت خام تگزاس در ماه آوریل و برای نخستین بار از اواخر ۱۹۷۰ به بیش از سه میلیون بشکه در روز رسید. این در حالی است که میانگین تولید نفت خام عراق درماه آوریل ۳/۲ میلیون بشکه در روز بوده که به دنبال ناآرامی‌ها در این کشور به ۲/۹ میلیون بشکه درماه ژوئن کاهش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی در نوامبر سال گذشته اعلام کرده بود که انتظار می‌رود ایالات متحده تا سال ۲۰۱۵ تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام جهان شده و از تولیدکنندگان بزرگ کنونی در زمینه انرژی مانند روسیه و عربستان سبقت بگیرد.

براساس گزارش وزارت انرژی آمریکا، تگزاس در حال حاضر ۳۶ درصد نفت این کشور را تامین می‌کند و در طول سه سال تولید خود را دو برابر کرده است. در مجموع ایالات متحده روزانه ۸/۴ میلیون بشکه نفت خام در ماه آوریل تولید کرده است، از سال ۲۰۰۷ تاکنون نیز ایالات متحده از تکنولوژی‌های جدید حفاری برای توسعه صنعت نفت و گاز خود استفاده می‌کند.

این گزارش اضافه می‌کند که ایالات متحده در پایان سال ۲۰۱۳ روزانه ۷/۸۴ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده که بیشتر از ۱۰ درصد تولید جهانی نفت خام است. انتظار می‌رود آمریکا تا سال ۲۰۲۰ از یک کشور واردکننده با کمک افزایش تولید نفت شیل با بیش از تقاضای موجود تبدیل به یک کشور صادرکننده شود. این در حالی است که سال‌ها است در این کشور قانون ممنوعیت صادرات نفت اعمال می‌شود و چندی است با توجه به افزایش حجم میعانات گازی این کشور و افزایش قیمت جهانی نفت عده‌ای بر رفع این قانون پا فشاری می‌کنند به طوری که هفته پیش دو شرکت در این کشور توانستند مجوز صادرات میعانات گازی را بگیرند و آمریکا را گام دیگری به صادرات نفت نزدیک کنند.