افت 10هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

گروه نفت و پتروشیمی: سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت، اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از میزان تقاضا و تولید نفت کشورهای جهان، از کاهش ۹ هزار و ۸۰۰ بشکه‌ای تولید نفت ایران در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن خبر داد. براساس آمار منتشر شده این سازمان کشورمان در ماه جولای با تولید ۲میلیون و ۷۶۲ هزار بشکه نفت مانند ماه پیش از آن در جایگاه پنجم تولید‌کنندگان اوپک قرار گرفت. این در حالی است که براساس سند چشم‌انداز ایران باید بعد از عربستان در جایگاه دوم این سازمان قرار گیرد.

کشورمان پیش از سال ۲۰۱۳ و اعمال تحریم‌های غرب در جایگاه سوم تولید‌کنندگان اوپک قرار داشت اما با اعمال تحریم‌های غرب به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به موازات کاهش صادرات، تولید نفت نیز کاهش یافت به طوری که چندی است ایران پس از کشورهای عربستان، عراق، کویت و امارات در جایگاه پنجم قرار گرفته است. با شروع به کار دولت یازدهم و تصدی بیژن زنگنه به وزارت نفت، افزایش تولید و ظرفیت تولید نفت یکی از اهداف مهم دولت شد که البته دولت تا حدودی در این راستا موفق عمل کرده است، به طوری که بنا به گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در سه‌ماه نخست سال ۲۰۱۴ در مقایسه با سه‌ماه چهارم سال گذشته ۸۶ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. از طرفی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز پیش از این اعلام کرد، ایران در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۴ سه میلیون و ۲۴۷ هزار بشکه نفت تولید کرد که ۱۳۱ هزار بشکه در روز از تولید آن در مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. در عین حال چندی پیش مسوولان نفتی کشورمان از افزایش ظرفیت تولید نفت تا حدود ۴ میلیون بشکه خبر داده‌اند.صادرات نفت کشورمان در یک سال گذشته به خصوص پس از توافق موقت ژنو افزایش داشته است به طوری که براساس آخرین گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی صادرات نفت ایران در سه ماه نخست سال میلادی جاری یک‌دهم درصد افزایش پیدا کرده است.

گزارش اوپک از تولید‌کنندگان این سازمان

براساس تازه‌ترین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت تولید این سازمان در ماه جولای ۲۰۱۴ با افزایش ۱۶۷ هزار بشکه در روز به ۲۹/۹۰۷ میلیون بشکه در روز رسید.

بر این اساس ۴ عضو اوپک در این ماه با کاهش تولید و ۷ کشور نیز با افزایش تولید مواجه شده‌اند. الجزایر تنها کشوری است که تولیدش تغییری نداشته است.تولید نفت عراق در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل روزانه ۷۵ هزار بشکه کاهش داشت و از روزانه سه میلیون و ۱۳۳ هزار بشکه در ماه ژوئن به روزانه سه میلیون و ۵۸ هزار بشکه رسید. به گزارش «ایسنا»، بروز ناآرامی‌های اخیر در عراق، تولید نفت این کشور را به‌عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک پس از عربستان تهدید می‌کند این در حالی است که بغداد امسال شروع خوبی در زمینه تولید نفت داشت به طوری که تولید خود را به سه میلیون و ۴۰۰ هزار و صادرات خود را به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسانده و جایگاه خود را به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان محکم‌ کرده است. در این ماه، تولید نفت عربستان روزانه با ۸۴ هزار و ۷۰۰ بشکه افزایش نسبت به ژوئن به ۹ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه در روز رسید. عربستان در ماه ژوئن روزانه ۹ میلیون و ۷۲۸ هزار بشکه نفت تولید کرده بود. امارات در ماه جولای روزانه ۲۰ هزار بشکه تولید نفت خود را افزایش داد و از ۲ میلیون و ۷۶۵ هزار بشکه در روز به روزانه دو میلیون و ۷۸۵ هزار بشکه رساند. تولید نفت کویت نیز در این ماه روزانه با چهار هزار و ۹۰۰ بشکه افزایش از روزانه دو میلیون و ۷۶۶ هزار بشکه به دو میلیون و ۷۷۱ هزار بشکه در روز رسید.

کاهش ۱/۲۴ دلاری قیمت نفت ایران

علاوه بر کاهش تولید نفت کشورمان در ماه جولای، اوپک همچنین اعلام کرد قیمت نفت ایران در این ماه به ۱۰۶/۲۱ دلار در هر بشکه رسید که این رقم نسبت به ماه قبل کاهش ۱/۲۴ دلاری داشته است.به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد قیمت سبد نفتی این سازمان در ماه جولای ۲۰۱۴ با ۲/۲۸ دلار کاهش نسبت به ماه قبل از آن به ۱۰۵/۶۱ دلار در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت اوپک در ماه ژوئن برابر با ۱۰۷/۸۹ دلار معامله شده بود. تمامی نفت‌های این سازمان در ماه جولای با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.براساس این گزارش متوسط قیمت نفت سنگین ایران در هفت ماه نخست سال جاری میلادی نیز ۱۰۵/۳۳ دلار در هر بشکه اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۱۷ دلار افزایش داشته است.قیمت سایر نفت‌های اوپک در ماه جولای امسال به ازای هر بشکه به این شرح بوده است: نفت سبک عربستان ۱۰۷/۱۵ دلار، نفت سبک عراق ۱۰۳/۸۳ دلار، نفت بونی‌لایت نیجریه ۱۰۹/۱۹ دلار، ‌سیدر لیبی ۱۰۶/۱۹ دلار، نفت گیراسول آنگولا ۱۰۷/۰۲ دلار، نفت صادراتی کویت ۱۰۵.۵ دلار، نفت مارین قطر ۱۰۵/۹۶ دلار، مری ونزوئلا ۹۵.۰۶ دلار، موربان امارات ۱۰۸/۸۷ دلار، اورینت اکوادور ۹۵.۲۱ دلار و صحرای الجزایر ۱۱۰۶/۷۴ دلار. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه با کاهش ۵/۰۲ دلاری نسبت به ماه قبل از آن به ۱۰۶/۶۴ دلار در هر بشکه رسید. نفت سبک آمریکا نیز با کاهش ۲/۳۷ دلاری در برابر ۱۰۲/۸۷ دلار در هر بشکه معامله شد.

کاهش رشد تقاضای نفت

اوپک برای دومین ماه متوالی پیش‌بینی‌اش را از رشد تقاضا برای نفت خود در سال ۲۰۱۴ کاهش داد و اعلام کرد تقاضا برای نفت این سازمان در سال جاری به ۲۹/۶۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد. اوپک در گزارش خود آورده است: «ترمیم اقتصاد جهانی به صورت آهسته و نامتوازن ادامه دارد... تقاضای آمریکا برای نفت همچنان به شدت وابسته به توسعه اقتصاد آمریکا است، اما ریسک مربوط به توسعه اقتصاد این کشور در مقایسه با ماه گذشته روندی کاهشی داشته است.»