پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از یکی از مقامات شرکت ملی نفت ایران گزارش داد که ایران توسعه میدان گازی عظیم پارس جنوبی را ظرف سه سال تکمیل می‌کند. به گزارش «ایسنا»، علی کاردر، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری بلومبرگ گفت: ایران قصد دارد بدون توجه به تحریم‌های اقتصادی موجود، توسعه میدان پارس جنوبی را ظرف سه سال تکمیل کند و در حال تغییر دادن برنامه‌ها برای جذب شرکت‌های نفتی آمریکایی و اروپایی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی خود است.

کاردر گفت:‌ ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان انتظار می‌رود که تولید در ذخایر خلیج فارس را که با قطر مشترک هستند به‌رغم تحریم‌هایی که دسترسی به سرمایه‌گذاری و فناوری را محدود کرده گسترش دهد.

وی افزود: ‌ایران کنفرانس لندن را برای معرفی قراردادهای جدید نفتی خود تا اواخر نوامبر به تعویق انداخته است. معاون مدیر‌عامل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد:‌ ظرف سه سال ما میدان پارس جنوبی را تکمیل خواهیم کرد. ما شاهد به حداکثر رسیدن تولید از پارس جنوبی خواهیم بود و فکر می‌کنیم از قطر به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان پیش خواهیم افتاد.

وی گفت: پارس جنوبی که به همراه میادین شمالی قطر بزرگ‌ترین‌ ذخایر گاز جهان را تشکیل می‌دهد به ایران کمک خواهد کرد که تقاضای داخلی گاز خود را تامین کند. آمار گمرک ایران نشان می‌دهد درآمد نفتی ایران از زمان تشدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ کاهش یافته و کسری تجارت غیرنفتی ایران از اواخر مارس تا اواخر ژوئن در مقایسه با دوره مشابه سال قبل دو برابر شده است.

کاردر خاطرنشان کرد: قراردادهای جدید کشور که چیزی بین مدل بیع متقابل و قراردادهای مشارکت در تولید هستند برای تشویق سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت در ایران طراحی شده‌اند. براساس این مدل جدید از قراردادها شرکت‌های نفتی اجازه مالکیت ذخایر را نخواهند داشت، اما می‌توانند با شرکای داخلی برای مدیریت میادین، یک شرکت مجری مشترک تاسیس کنند.

وی افزود: ما به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری خارجی دسترسی پیدا خواهیم کرد. آنها (شرکت‌های خارجی) می‌توانند برای بلندمدت در ایران بمانند و دسترسی به نفت برای آنها ممکن خواهد بود. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: براساس قراردادهای بیع متقابل کنونی شرکت‌های خارجی هزینه اکتشاف نفت و گاز را در ایران می‌پردازند و سرمایه‌گذاری آنها از هر تولید با نرخ از پیش تعیین‌شده بازمی‌گردد. براساس قراردادهای جدید سرمایه‌گذاران برای هر بشکه نفت تولیدی درآمد کسب خواهند کرد و نرخ درآمد آنها با توجه به حجم سرمایه‌گذاری و دشواری پروژه متفاوت خواهد بود.