به گزارش خبرگزاری مهر، براساس برآوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال جاری حجم واردات بنزین با افزایشی سه برابری به حدود ۱۰ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. از ابتدای سال جاری تاکنون با وجود اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، میزان مصرف بنزین در کشور کاهش نیافته به طوری‌که از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط مصرف بنزین با ثبت رشدی حدود ۵/۱ درصدی به ۷۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. از این رو، با وجود بهره‌برداری از طرح‌های جدید بنزین‌سازی همچون طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت تبریز که در سال جاری راه‌اندازی شد، اما به دلیل توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها و افزایش مصارف داخلی، حجم واردات بنزین به کشور افزایش یافته است.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به کاهش واردات بنزین کشور به حدود ۵ میلیون لیتر در روز در تیر و مرداد ماه سال جاری از احتمال کاهش روند واردات در صورت راه‌اندازی طرح جدید بنزین‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان در ادامه سال جاری خبر داده است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه حدود۵/۴ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.

برهمین اساس، از ابتدای فروردین ماه تا ۲۵ مرداد ماه سال جاری در مجموع حدود ۶۷۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند حجم واردات بنزین تا پایان سال جاری به حدود ۸/۱ تا ۲ میلیارد لیتر افزایش یابد.

از ابتدای فصل تابستان تاکنون متوسط قیمت هر تن بنزین یورو ۴ در بازار فوب خلیج فارس حدود ۱۰۵۰ تا ۱۰۸۰ دلار بوده است که با احتساب بهای ارز آزاد و هزینه تخلیه، ذخیره‌سازی، انتقال و توزیع قیمت هر لیتر بنزین وارداتی حدود ۳۳۰۰ تومان تخمین زده می‌شود.

بر این اساس، از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان بنزین وارد کشور شده است که مسوولان وزارت نفت، یکی از دلایل افزایش واردات بنزین و توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها را کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور عنوان می‌کنند.

در همین حال، خرداد‌ماه امسال هیات دولت با صدور مصوبه‌ای خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزین صرفا با استاندارد یورو ۴ شده و برهمین اساس، هرگونه واردات بنزین با استاندارد یورو دو در قراردادهای جدید ممنوع اعلام شده است.