شانا: بررسی صلاحیت متقاضیان سرمایه‌گذاری طرح فراگیر پالایشی میعانات گازی سیراف دیروز در وزارت نفت آغاز شد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به اینکه با حضور نمایندگان شرکت‌های صنعت نفت کار ارزیابی صلاحیت فنی و مدیریتی ٥٤ متقاضی طرح سیراف آغاز شد، افزود: پس از بررسی صلاحیت و ارزیابی بین این شرکت‌ها، هشت شرکت تا پایان شهریور امسال به‌عنوان سرمایه‌گذاران نهایی انتخاب می‌شوند. منصور معظمی از تشکیل یک شرکت زیر‌ساخت در این طرح خبر داد و اظهار کرد: این شرکت با مشارکت هشت شرکت منتخب در این طرح تاسیس می‌شود که سهم هر یک از شرکت‌های منتخب در این شرکت زیرساخت ١٠ درصد و سهم شرکت پالایش و پخش ٢٠ درصد است. وی افزود: کار این شرکت ایجاد یوتیلیتی (آب، برق، بخار) و سایر کارهای زیربنایی است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای هر کدام از این پالایشگاه‌ها ٣٠٠ میلیون دلار است، اظهار کرد: خوراک این پالایشگاه‌ها از میعانات گازی پارس جنوبی تامین می‌شود و زمان اجرای این طرح حدود چهار سال است.

معظمی با بیان اینکه تولیدات این پالایشگاه‌ها برای صادرات در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: چنانچه برای مصارف داخلی به محصولات تولیدی این پالایشگاه‌ها نیاز باشد وزارت نفت به قیمت بین‌المللی محصولات تولیدی این پالایشگاه‌ها را از آنها خریداری می‌کند، سرمایه‌گذاران اختیار دارند به هر صورت که می‌دانند محصولات تولیدی پالایشگاه را بفروشند.

وی با اشاره به اینکه انجام این کار یک حرکت جدید در کشور است که از شفافیت بالا برخوردار است، گفت: متقاضیان براساس شاخص‌هایی که پیشتر اعلام شد مدارک خود را ارسال کردند تا توسط کمیته‌های منتخب ارزیابی شوند.

معاون وزیر نفت درباره اینکه آیا ارزیابی تنها توسط کارشناسان صنعت نفت انجام می‌شود، تصریح کرد: ارزیابی توسط نمایندگان بخش‌های مختلف کشور انجام می‌شود.

وی سوابق فنی و مدیریتی شامل، توانمندی متقاضیان در اجرای پروژه‌ها و تیم‌های عملیاتی که معرفی کردند و همچنین شناخت آنها نسبت به مسائل فنی و بازار را از جمله مولفه‌هایی دانست که در انتخاب متقاضیان موثر هستند.

معظمی با بیان اینکه وزارت نفت تنها متعهد به دادن زمین به متقاضیان است، اظهار کرد: برای این کار زمینی در عسلویه در نظر گرفته شد که پس از انتخاب سرمایه‌گذاران در اختیار آنها قرار داده می‌شود.