خبرگزاری تسنیم: مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت با اعلام اینکه ۸۰ درصد اهداف برنامه پنجم توسعه صنعت نفت محقق شده است، دو علت عمده اجرا نشدن کامل این برنامه را تشریح کرد. سعید قوام‌پور در گفت‌وگو با «تسنیم»، درباره تحقق برنامه پنجم توسعه کشور در بخش صنعت نفت گفت: در این بخش به‌طور میانگین ۸۰ درصد از اهداف برنامه پنجم توسعه محقق شده است.

وی علت عدم تحقق کامل اهداف این برنامه را در صنعت نفت این گونه توضیح داد: علاوه بر شدت یافتن تحریم در سال‌های ۹۰ و ۹۱، اهداف و ارقام این برنامه کمی خوشبینانه تعیین شده بود. اگر چه در هدفگذاری باید دست بالا را گرفت تا تلاش بیشتری صورت گیرد اما همین خوشبینانه بودن باعث شد که با اولین تنش در بحث تحریم و ایجاد مشکل در تامین مالی پروژه‌ها، برخی از اهداف برنامه محقق نشود.

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت با بیان اینکه باوجود موفق نبودن در اجرای برخی اهداف برنامه پنجم توسعه صنعت نفت، در برخی از بخش‌ها اهداف این برنامه به خوبی انجام شد، گفت: طرح‌های برخی پالایشگاه‌ها و گازرسانی به شهرها و روستا‌ها طبق برنامه انجام شد.

وی با بیان اینکه یکی از موارد عدم موفقیت برنامه پنجم توسعه مربوط به تولید نفت و گاز است، گفت: البته در بخش اکتشاف نه تنها اهداف محقق شد بلکه در برخی موارد از برنامه تعیین شده جلوتر هم رفت.

قوام‌پور با اظهار اینکه در بخش پتروشیمی تنها نیمی از اهداف محقق شد، گفت: علت عمده اجرایی نشدن طرح‌های پتروشیمی تامین نشدن سرمایه مالی مورد نیاز به علت تحریم بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه پتروشیمی صنعتی پایین‌دستی محسوب می‌شود، اجرایی نشدن به موقع طرح‌های بالادستی صنعت نفت که تامین‌کننده خوراک واحدهای پتروشیمی است موجب تاخیر در ساخت برخی از طرح‌های این بخش شد.

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت با اعلام اینکه جلسات کمیته تلفیق برای تدوین برنامه ششم توسعه صنعت نفت در حال برگزاری است، گفت: هم‌اکنون شرکت ملی نفت به‌عنوان بخش بالادستی، اطلاعات مورد نیاز هر میدان نفت و گاز را جمع‌آوری می‌کند. در مرحله بعد شرکت‌های پالایش و پخش، گاز و پتروشیمی به‌عنوان بخش پایین‌دستی در جلسات تلفیق حضور خواهند یافت و در مورد رقم تولید نفت و گاز تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه صنعت نفت استفاده خواهد شد، اظهار کرد: برای اولین بار سعی شده که برنامه پنج ساله توسعه کشور با حضور همه چهار شرکت اصلی وزارت نفت تدوین شود. همچنین برنامه و راهبردهای سایر وزارتخانه‌های مرتبط را هم دریافت کرده‌ایم تا این بار با دقت بیشتر برنامه ششم نوشته شود.