ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه بالقوه است و هنوز دو کشور نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های یکدیگر در بخش‌های مختلف استفاده کنند. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره اینکه آیا تحریم‌ها علیه دو کشور ایران و روسیه سبب نزدیک شدن آنها به یکدیگر شده است، به «شانا» گفت: می‌توانم بگویم «نه»؛ اما با تحریم‌هایی که علیه دو کشور اعمال شده است آنها می‌توانند با شناخت بیشتر از ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنند و همکاری‌ها را گسترش دهند.

علی ماجدی به روابط بسیار خوب دو کشور در عرصه سیاسی اشاره و تصریح کرد: با وجودی که رابطه بسیار خوبی میان تهران و مسکو برقرار است اما ایران و روسیه در زمینه اقتصادی و تجاری دانش کافی نسبت به همدیگر ندارند. وی با بیان اینکه چون اقتصاد ایران و روسیه متکی بر صادرات نفت و گاز است، رابطه این دو کشور مانند ایران و چین نیست، افزود: ساختار اقتصادی دو کشور سبب شد آنها زیاد در توانایی یکدیگر دقیق نشوند اما هم‌اکنون این دو کشور می‌توانند روابط تجاری خود را گسترش دهند.

ماجدی تصریح کرد: ایران می‌تواند در صنایع سنگین، نفت و گاز و تجهیزات از صنایع روسی استفاده کند، یعنی آنها می‌توانند در پروژه‌های نفت و گاز ما فعال شوند و ایران نیز می‌تواند صادرات صنایع غذایی و صنایع سبک را به روسیه افزایش دهد.