آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد که پس از لغو تحریم‌ها ایران می‌تواند ظرف مدت چند ماه میزان تولید نفت خود را به بیش از ۴/ ۳ تا ۶/ ۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پلاتز، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی‌ کرده است که تولید نفت ایران از ۸/ ۲ میلیون بشکه در روز در شرایط فعلی، می‌تواند ظرف چند ماه پس از برداشته شدن تحریم‌ها به بیش از ۴/ ۳ تا ۶/ ۳ میلیون بشکه برسد.

این آژانس در گزارش ماهانه خود درخصوص وضعیت بازار نفت افزود: هنوز نااطمینانی زیادی درخصوص نتیجه مذاکرات هسته‌ای بین تهران و ۶ قدرت جهانی وجود دارد. در این گزارش آمده است: افزایش صادرات نفت ایران به یک احتمال واقعی تبدیل شده است. تنها چند ماه پس از لغو تحریم‌ها، ایران احتمالا می‌تواند تولید نفت خود را به ۴/ ۳ تا ۶/ ۳ میلیون بشکه افزایش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی افزود: افزایش تولید نفت ایران به بالاتر از ۳.۶ میلیون بشکه در روز به مدت زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. این آژانس اعلام کرده است که صادرات نفت ایران در پی تحریم‌های مالی و نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا به کمتر از ۱/ ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم در اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی به ۲/ ۲ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

۶ کشور خریدار نفت ایران که از معافیت‌های واشنگتن برخوردار شده‌اند، ملزم هستند تا در مجموع یک میلیون بشکه در روز از ایران نفت خریداری کنند. آمارهای اولیه آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که افزایش واردات چین موجب شده تا صادرات نفت ایران در ماه مارس به بیش از ۲۷/ ۱ میلیون بشکه در روز برسد که این رقم ۱۱۵ هزار بشکه بیشتر از فوریه بوده است. این بالاترین میزان صادرات نفت ایران از فوریه ۲۰۱۴ میلادی به شمار می‌رود.

چین طی ماه مارس بیش از ۷۸۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده است که این رقم نسبت به فوریه ۲۵۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد. آژانس بین‌المللی انرژی افزود: چارچوب توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی گرچه شرایط لازم را برای افزایش احتمالی صادرات نفت ایران فراهم خواهد کرد، ولی سایر تولید‌کنندگان را نیز برآن خواهد داشت تا برای حفظ سهم خود در بازار انرژی، تولید را افزایش دهند.