هیاتی از ژاپن دیروز با وزیر نفت ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. بیژن زنگنه، وزیر نفت روز گذشته با دایشیرو یاماگیوا، معاون وزیر اقتصاد، صنایع و تجارت ژاپن که در صدر هیاتی وارد تهران شده است، دیدار و گفت‌وگو کرد.

ژاپنی‌ها نخستین هیات از شرق آسیا هستند که پس از توافق ایران و ١+٥ وارد تهران می‌شوند. ژاپن پیش از اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران در سال ٢٠١٢، از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا بود؛ در کارنامه نفتی دو کشور همچنین می‌توان به حضور شرکت‌های ژاپنی در پروژه‌های نفتی همچون میدان آزادگان اشاره کرد. دولت ژاپن پیشتر اعلام کرده بود که پس از توافق هسته‌ای وین در بازار ایران و از جمله در بخش انرژی فعال خواهد شد. ژاپن پس از آلمان، فرانسه و ایتالیا یکی دیگر از کشورهای قدرتمند صنعتی جهان است که در آستانه لغو تحریم‌ها علیه ایران خود را برای سهم‌گیری از بازار بزرگ این کشور آماده می‌کند. بر اساس این گزارش، هیات‌های تجاری اسپانیا و اتریش هم به‌زودی به ایران خواهند آمد.

سفر هیات‌ عراقی با هدف نهایی‌‌کردن قرارداد صادرات گاز

همچنین روز گذشته تهران میزبان هیات‌ عراقی با هدف نهایی‌کردن قرارداد صادرات گاز شد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: این هیات‌ با هدف تنظیم قرارداد عملیاتی صادرات گاز به ایران می‌آید. حمیدرضا عراقی با بیان اینکه این هیات‌ به‌صورت مشترک با امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صادرات گاز ایران دیدار خواهد داشت و کلیه موارد عملیاتی را نهایی می‌کنند، افزود: عملیاتی‌سازی این موارد مقدمه‌ای برای آغاز صادرات گاز به این کشور خواهد بود. وی یادآور شد: عملیات آزمایش خط لوله صادرات گاز به عراق روزهای پایانی خود را طی می‌کند و پس از نهایی شدن این پروژه، صادرات گاز به عراق آغاز می‌شود.