منیـره نظامیوند‌چگینی: بررسی‌ها نشان می‌دهند تعداد روزهایی که بهای نفت در سراشیبی سقوط حرکت کرده، از ۴۰ روز نیز می‌گذرد که مهم‌ترین‌ شاخص موثردر این ریزش‌ها، اشباع بازار و وجود مازاد تولید است. در این میان و در بازه‌های کوتاه‌مدت گاه شاهد رشدهای اندک قیمت نفت بوده‌ایم، اما این رشدها یا دلیل آنها آنقدر قوی نبوده‌اند که مسیر نفت را به سمت رشد اصلاح کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از رویترز؛ از روز ۲۹ جولای ریزش‌های نفت شدت بیشتری به خود گرفته و سرازیری افت را با شتاب تندتری طی کرده تا نهایتا در روز دوشنبه و در پی اعلام آمارهای رسمی از سوی دولت چین مبنی بر افزایش واردات نفت این کشور در ماه جولای، به پایین‌ترین سطح ۶ ماه اخیر خود برسد. در این روز بهای نفت خام برنت با افتی در حدود ۱۹ سنت، ۴۸ دلار و ۴۲ سنت مورد دادوستد قرار گرفت، همچنین نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ثبت ۱۸ سنت کاهش، به مرز ۴۳ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید، البته در میانه ساعات معاملاتی تا مرز ۳۵/ ۴۳ دلار نیز ریزش داشت.

براساس گزارش‌ها، میزان واردات نفت چین در ماه جولای به نسبت ماه ژوئن رشدی حدود ۱/ ۴ درصد را به ثبت رسانده است، البته آمارها نشان می‌دهند که در طرف مقابل حجم واردات چین در‌مدت مذکور افتی بیش از ۸ درصد را تجربه کرده است. در ایام اخیر اکثریت بازارها به دلیل اهمیت و جایگاه اقتصاد چین در عرصه جهانی، تحت تاثیر شرایط اقتصادی و آمارهای نزولی آن قرار گرفته و همگی در مسیر نزولی گام برمی‌دارند.

از دیگر سو، افزایش محسوس تعداد دکل‌های حفاری آمریکا نیز مولفه‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، چرا که در شرایط کنونی بزرگ‌ترین معضل بازار نفت، میزان مازاد تولید است که با افزایش دکل‌ها این مشکل دوچندان خواهد شد.

براساس گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی (CNBC)؛ برخی تحلیلگران بر این باورند که با وجود مازاد عرضه جهانی، به‌زودی بهای نفت با شکستن کف مقاومتی ۴۵ دلار و رسیدن به پایین‌ترین میزان ۶۰ ماهه اخیر خود، بار دیگر افزایش خواهد یافت. در طرف دیگر بسیاری از صاحبنظران عقیده دارند که ریزش قیمت‌های نفت که به دلیل بروز نگرانی‌ها از عرضه بیش از حد نفت خام در بازارهای جهانی صورت گرفته، با توجه به ادامه دار بودن روند رو به رشد تولید، این شرایط تا پایان سال به همین منوال باقی خواهد ماند و بهای نفت تا سطوح پایین‌تری نیز سقوط خواهد کرد، تا جایی که بعضا از افول بهای نفت تا مرز ۳۰ دلاری نیز خبر می‌دهند.

در این بین بهای نفت طی روز گذشته و در پی انتشار شایعاتی بر این مبنی که اوپک، گروه متشکل از کشورهای تولید و صادر‌کننده نفت، در حال برنامه ریزی برای برگزاری یک جلسه اضطراری در راستای تصمیم‌گیری برای پایان دادن به روند نزولی بهای نفت است، به‌طور لحظه‌ای افزایش یافت. در این میان، بهای نفت (WTI) تا مرز ۴۵ دلار و ۲۸ سنت رشد کرد، در همین حال هربشکه نفت برنت تا ۵۱ دلار بالا رفت.

در ادامه ساعات معاملاتی دیروز اما گزارش‌های خبری به نقل از نمایندگان اوپک به اینکه این گروه هیچ برنامه‌ای برای برگزاری نشست اضطراری ندارد در نهایت مجددا بهای نفت را در مسیر نزولی قرار داد. لازم به ذکر است جلسه بعدی اوپک برای ماه دسامبر برنامه ریزی شده است که هنوز هیچ خبری مبنی بر کاهش سطح تولید شنیده نمی‌شود. عامل دیگر مهمی که طی روند معاملاتی روز گذشته زمینه ریزش بیشتر بهای نفت را فراهم کرد، افت ارزش یوآن چین بود که فاکتور مهمی به‌شمار می‌رود.

کاهش ارزش این واحد پولی در پی انتشار آمارهای ضعیف اقتصادی چین روی داد و این موضوع را بیش از پیش مورد تایید قرار داد که تحلیل‌های بنیادی برای تضمین رشد بهای نفت، کارآمد و قوی نیستند. براساس جدیدترین آمارها، ارزش یوآن چین تا ۲ درصد کاهش ثبت کرد و تا پایین ترین حد خود در سه سال اخیر رسیده است.

همچنین روز دوشنبه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) پیش‌بینی کرد که میزان تولید نفت خام در هفت منطقه کلیدی حفاری شیل در ماه سپتامبر در مقایسه با ماه آگوست تا سطح ۹۳ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داشت.

سرمایه‌گذاران همچنین داده‌های اقتصادی منتشر شده از سوی چین را به‌شدت دنبال می‌کنند، چرا‌که براساس اعلام این کشور، واردات نفت خام چین از ابتدای سال جاری تا کنون تا بیش از ۱۰ درصد رشد داشته که رقم قابل توجهی است. بسیاری بر این باورند که دولت چین برای همپوشانی افت‌های شدید اخیر در بازارهای سرمایه خود، اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی کرده است. چین دومین مصرف‌کننده نفت پس از ایالات متحده است. براساس جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، جی‌پی‌مورگان نیز پیش‌بینی قیمت نفت خود را کاهش داده است.

در حال حاضر این بانک انتظار دارد میانگین قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۱۵ در همین محدوده کنونی باقی بماند. به عقیده تحلیلگران این بانک، نفت خام برنت تا ۵۴ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه خواهد رسید و نفت سبک آمریکا نیز در سطح ۴۸ دلار و ۵۰ سنت مورد دادوستد قرار خواهد گرفت. همچنین جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی کرده در سال ۲۰۱۶ میلادی، قیمت متوسط نفت برنت به ۵۲ دلار و ۵۰ سنت برسد، در حالی‌که بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت تا ۴۶ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه افت خواهد داشت. این بانک پیش‌بینی خود برای بهای هردو بازار نفت را جمعا به میزان ۱۹دلار در هر بشکه کاهش داده است.

چشم‌اندازهایی که از سوی کارشناسان برای بازار نفت ترسیم می‌شود چندگانه است که خود برهانی است از حساسیت بالای این بازار به فاکتورهای متنوعی که مدت‌ها است به ریزش‌های آن دامن زده‌اند، از رشد مازاد عرضه گرفته تا عوامل ژئوپلتیک و تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی. حال باید دید در میان‌مدت و بلند‌مدت، کدام یک از اهرم‌ها بر دیگر شاخص‌ها چیره می‌شود تا بازار نفت را در مسیری نامعلوم به حرکت درآورد.