نفت ارزان ممکن است موجب شود که شرکت‌های بزرگ نفتی به سرمایه‌گذاری در میادین پرریسک تن ندهند. به گزارش «ایسنا» به نقل از «سی‌‌ان‌ان مانی» توافق تاریخی هسته‌ای میان ایران و ۶قدرت جهانی نشانه‌هایی از امید را برای ایران به همراه آورده و مسیر را برای لغو تحریم‌های هسته‌ای هموار کرده است؛ تصویب توافق در کنگره آمریکا، به ایران این امکان را می‌دهد که بتواند نفت خود را به کشورهای غربی صادر کرده و به درآمد ارزی که به شدت به آن نیاز دارد دست پیدا کند اما یک مانع در این میان وجود دارد: قیمت نفت به شدت رو‌به کاهش بوده و ممکن است تا مدتی در پایین‌ترین سطح خود باقی بماند.

نفت خام آمریکا در روز جمعه با قیمت ۴۰ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه معامله شد که این پایین‌ترین نرخ طلای سیاه از ابتدای سال ۲۰۰۹ و ۶۰ درصد پایین‌تر از قیمت این محصول در ماه ژوئن سال گذشته است. این گزارش در ادامه آورده است: صادرات نفت در شرایط فعلی آن طور که ایران می‌خواهد برایش سودآور نخواهد بود؛ با این وجود همین میزان سودآوری هم ایران از شرایط پیچیده اقتصادی که دارد خارج خواهد کرد.

بر همین اساس انتظار می‌رود که ایران با سرعت استخراج نفت خود را در راستای جبران درآمدهای ارزی از دست رفته آغاز کند.

سی‌ان‌ان مانی در ادامه این گزارش یکی از مشکلات ایران را تامین بودجه دانسته و مدعی شده است: بر اساس تحلیل بانک دویچه آلمان در سال ۲۰۱۴ ایران برای اینکه بتواند بودجه خود را تامین کند به نفت ۱۳۰ دلاری یا حتی بیشتر نیاز دارد، این رقم بسیار بالاتر از آن قیمتی است که روسیه، عربستان سعودی و کشورهای دیگری چون کویت و امارات در بودجه خود برای نفت در نظر گرفته‌اند. دلیل اینکه ایران به چنین قیمتی برای نفت نیاز دارد این است که دومین کشور پرجمعیت در خاورمیانه است و هزینه‌های اجتماعی بالایی دارد.

این گزارش مدعی است که افزایش یک‌میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران در زمانی که قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح ۶ سال اخیر رسیده‌اند، تنها شرایط را بدتر می‌کند. یک تحلیلگر می‌گوید که هفته‌های بدی در انتظار بازار نفت قرار دارند. سی‌ان‌ان مانی در ادامه البته آینده روشنی را برای اقتصاد ایران پیش بینی می‌کند: پر واضح است که ایران بدون تحریم شرایط بهتری خواهد داشت، حالا اینکه نفتش را به کجا صادر می‌کند اهمیت چندانی ندارد. لغو تحریم‌ها بدون شک به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد. آنچه مهم است این است که اقتصاد ایران تنها در نفت و گاز خلاصه نمی‌شود؛ این کشور زمینه‌های اقتصادی به مراتب متنوع تری نسبت به رقبای خود دارد، زمینه‌هایی همچون سلامت و تولید که منتظر برداشته شدن تحریم‌ها هستند.

این تحلیلگر مدعی است: کارشناسان نسبت به اظهارنظرهای مقامات ایران مبنی بر اینکه می‌توانند تولید نفت خود را ظرف ۶ ماه پس از لغو تحریم‌ها یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند، تردید دارند.گزارش سی‌ان‌ان مانی در بخش پایانی خود به نقل از «مت بی»- تحلیلگر موسسه تحقیقات ژئوپلیتیک استراتفور- می‌نویسد: ایران به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های جدیدی نیاز دارد. این کشور در حال حاضر مثل هر کشور دیگری به پول نیاز دارد. ایران ممکن است نتواند روی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ غربی در میادین نفتی خود حساب باز کند، چرا که این شرکت‌ها در پی سقوط قیمت نفت در حال کاهش هزینه‌های خود هستند.