رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها، شرایط صادرات فرآورده‌ها را تسهیل می‌کند، پیش‌بینی کرد که در سال جاری، صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی کشور ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

فرزان گلچین در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: رفع تحریم‌ها با حل مشکلات بیمه‌ای و حمل و نقل و به ویژه حمل دریایی زمینه افزایش صادرات را فراهم می‌کند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درخصوص موانع پیش روی صادرات فرآورده‌های نفتی، افزود: مشکلی که وجود دارد این است که بازار از محصولات فروخته شده در بازار، اشباع شده و مازاد عرضه وجود دارد.گلچین با بیان اینکه با وجود عرضه فراوان، تقاضای عمده‌ای در منطقه وجود ندارد و تعداد خریداران کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: برخی کشورها، فرآورده‌های خود را به منطقه آورده و در سطح گسترده عرضه کرده‌اند که باعث اشباع بازارها می‌شود. وی با اشاره به اشباع بازار مازوت در منطقه، اضافه کرد: در حوزه صادرات محصولی مانند قیر هنوز دارای مزیت هستیم، زیرا کشورهای محدودی در منطقه تولیدکننده آن هستند.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: مشکلی در صادرات و فروش قیر تولیدی نداریم، بازار خوبی در هند، چین و آفریقا برای محصول قیر کشور وجود دارد و صرفا باید بازاریابی کرد.گلچین درخصوص فروش گاز مایع نیز، گفت: در گذشته مشکلاتی در صادرات ال.پی.جی داشتیم اما کمتر شده است، اما هنوز بخش خصوصی نتوانسته به کشتی‌ها و شناورهای حمل گاز مایع مجهز شود.

وی افزود: برای فروش ال.پی.جی نیز باید سازماندهی‌های لازم انجام شود، زیرا صادرات ال.پی.جی به مخازن نگهداری و کشتی‌های مخصوصی نیاز دارد.