ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی ایران بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا پایان امسال به ۶/ ۶۲ میلیون تن خواهد رسید. به گزارش «شانا» تا پایان امسال همزمان با افزایش تولید اتان در فازهای در حال ساخت میدان گازی پارس جنوبی و افزایش تولید گازهای همراه نفت در ایران، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید عملیاتی محصولات پتروشیمی کشور به ۱/ ۵۰ میلیون تن برسد.

به نظر می‌رسد از ۱/ ۵۰ میلیون تن محصول تولید شده در سال جاری بیش از ٣٦ میلیون تن آن قابل فروش بوده و از این میزان ۷/ ۱۷ میلیون تن در داخل و ۵/ ۱۷ میلیون تن درخارج به فروش برسد. پیش‌بینی می‌شود ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به حدود ١١ میلیارد دلار و ارزش فروش داخلی آن نیز به ٣٣٤ هزار میلیارد ریال برسد. از این رو ارزش فروش کل محصولات پتروشیمی کشور به ۶/ ۲۲ میلیارد دلار خواهد رسید. براساس برآوردهای انجام شده، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی هم اکنون سالانه ٦٠ میلیون تن است؛ در حالی که ١٧ میلیون تن از آن در سال به خارج از کشور صادر می‌شود. نمایندگان شرکت‌های تجاری مختلف در دبی سال‌هاست به دنبال این هستند تا بتواند قراردادی با تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در منطقه امضا کنند و به این دلیل امسال بارها به تهران سفر کرده‌اند.

بعضی از این شرکت‌ها حتی نمایندگی دائمی در تهران تاسیس کرده‌اند تا به محض دستیابی توافق هسته‌ای این شرکت‌ها در ایران دست به کار شوند. یکی از بازرگانان در دبی گفت: نمایندگان شرکت‌های پتروشیمی ایرانی در طول ٦ ماه گذشته بارها به دبی سفر کرده‌اند تا زمینه تجارت ایران با شرکت‌های خارجی را پس از برداشته شدن تحریم‌ها فراهم کنند.