نخستین هیات‌ بلند‌پایه بازرگانی انگلیس پس از توافق ایران و ۱+۵ برای دیدار با مقام‌های اقتصادی کشورمان هفته آینده وارد تهران می‌شود. به گزارش «ایسنا» هیات بلندپایه ٢٤ نفره سرمایه‌گذاری- بازرگانی انگلیسی دهم مهرماه برای دیدار با مقام‌های اقتصادی ایران وارد تهران می‌شوند. ریاست این هیات تجاری به عهده مارتین جانسون، مدیر اتاق بازرگانی ایران - انگلیس است، ریچارد دالتون، سفیر سابق انگلیس در تهران نیز این هیات را همراهی می‌کند.

در این هیات بلند‌پایه، نمایندگان چند شرکت فعال در زمینه نفت و گاز حضور دارند و آماده مذاکره با ایران برای حضور در صنعت نفت و گاز ایران هستند؛ پیش از این شرکت‌های شل و بریتیش پترولیوم برای حضور در صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرده بودند. این نخستین حضور یک هیات تجاری از انگلستان در این سطح ظرف یک دهه گذشته است.

پیش از این فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس اول شهریورماه با وزیر نفت ایران دیدار و گفت‌وگو کرد و بیژن زنگنه پس از آن دیدار گفت: باوجود فراز و نشیب و تلخ و شیرینی‌هایی که در روابط دو کشور وجود داشت اعتقادمان این است که باید دوران جدیدی از روابط بر پایه احترام متقابل و روابط برد - برد بین شرکت‌های دو طرف شکل بگیرد. وزیر نفت با بیان اینکه در این دیدار نیز همانند دیدارهای گذشته عنوان شد که ایران امروز با ١٤ سال گذشته تفاوت‌های زیادی دارد، تصریح کرد: انگلیسی‌ها برای موفقیت درایران علاوه بر سرمایه‌گذاری باید برای تولید مشترک در ایران نیز تلاش کنند و فقط بازار ایران را برای فروش کالا نبینند بلکه بازار منطقه را از طریق ایران پوشش دهند.

دیدار انگلیسی‌‌ها اما به دیدار وزیر نفت و وزیر امور خارجه انگلیس ختم نشد، پس از آن کاردار انگلیس ٢٨ شهریور با معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت دیدار کرد. امیر‌حسین زمانی‌نیا پس از آن دیدار اظهار کرد: در این دیدار درباره اولویت همکاری بین دو کشور پس از لغو تحریم‌ها مذاکراتی انجام شد.