واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ۹ ماه سال ۲۰۱۵ با کاهش ۶ درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، فروش نفت ایران به خریداران بزرگ آسیایی خود در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ کاهش ۶ درصدی را نسبت به سپتامبر ۲۰۱۴ تجربه کرد. بنا به اعلام آمارهای دولتی و اطلاعات رهگیری کشتی‌ها، در این ماه ایران روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت به چهار کشور بزرگ خریدار نفت خود، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، صادر کرده است که ۹/ ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است. از سوی دیگر در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۵ خریداران آسیایی نفت ایران روزانه ۱/ ۱ میلیون بشکه نفت از کشور خریداری کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱/ ۶ درصد کاهش داشته است.

کاهش 16 درصدی صادرات نفت ایران به ژاپن در شهریور

صادرات نفت ایران به ژاپن در سپتامبر ۲۰۱۵ (شهریور ۱۳۹۴) با کاهش ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۱۸۵ هزار بشکه در روز رسید. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن در جدیدترین گزارش خود از کاهش ۱۶ درصدی واردات نفت این کشور از ایران در سپتامبر ۲۰۱۵ خبر داد.

بر‌اساس آمارهای این وزارتخانه، خرید نفت ژاپن از ایران در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ به ۱۸۵ هزار بشکه در روز رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱۶ درصدی داشته است. واردات نفت ژاپن از ایران در سپتامبر سال گذشته میلادی ۲۱۹ هزار بشکه در روز اعلام شده بود. واردات نفت این کشور جنوب شرق آسیا از ایران در سپتامبر امسال نسبت به ماه قبل از آن نیز با کاهش ۶ درصدی روبه‌رو‌ شده است. ایران در ماه اوت امسال ۱۹۷ هزار بشکه در روز نفت به ژاپن صادر کرده بود.

افزایش 48 درصدی واردات نفت اسار هند از ایران

واردات نفت شرکت اسار هند از ایران در بازه زمانی آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۵ برابر با نیمه نخست سال ایرانی ۱۳۹۴ افزایش ۴۸ درصدی داشت و به ۱۳۷ هزار بشکه در روز رسید. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، بر اساس آمارهای به دست آمده از ورود و خروج تانکرها و ارزیابی‌های موسسه تامسون رویترز، واردات ماهیانه نفت خام شرکت اسار اویل هند از ایران در ماه سپتامبر، یعنی زمانی که میزان کل خرید این شرکت به دلیل تعطیلی کامل پالایشگاه وادینار از اواسط ماه به دلیل تعمیرات ۶۲ درصد کاهش یافت، ۵/ ۱۱ درصد افزایش یافته است. اسار که در ماه سپتامبر تنها از ایران نفت خریداری کرد، روزانه حدود ۱۲۱ هزار و ۹۰۰ بشکه نفت وارد کرد که بر اساس آمارها ۴/ ۳۴ درصد نسبت به یک سال قبل افزایش داشت. اسار در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۵، حدود ۱۰۶ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز نفت از ایران خرید که حدود ۹/ ۸ درصد نسبت به یک سال قبل کاهش داشت. اما بر‌اساس آمارها، در بازه زمانی آوریل تا سپتامبر، نیمه اول سال مالی جاری (برابر با نیمه نخست سال ایرانی ۱۳۹۴)، واردات نفت اسار از ایران ۴/ ۴۸ درصد افزایش یافت و به ۱۳۷ هزار بشکه در روز رسید.