معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، برگزاری نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز و کنفرانس معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی را در تهران همزمان با لغو تحریم‌ها مثبت ارزیابی کرد و گفت: دنیا ایران را به‌عنوان منطقه باثبات برای سرمایه‌گذاری خواهد دید.

امیر‌حسین زمانی‌نیا در گفت‌وگو با «شانا» با بیان اینکه برگزاری نشست‌های بین‌المللی منافع متعددی دارند به برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران در دوم آذرماه اشاره کرد و گفت: ملاقات‌های دو‌جانبه روسای جمهوری و مذاکرات آنها، در کنار هماهنگی درباره سیاست کشورهای عضو جی‌ای‌سی‌اف درباره گاز سبب اهمیت اجلاس جی‌ای‌سی‌اف در تهران شده است. وی زمان برگزاری هفدهمین نشست وزارتی و سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز را در دوم آذرماه مناسب ارزیابی کرد و با بیان اینکه این اجلاس چند روز قبل از لغو تحریم‌ها برگزار می‌شود، تصریح کرد: روسای جمهوری در اجلاس تهران علاوه بر مسائل گازی، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. معاون وزیر نفت با بیان اینکه نقش گاز در ترکیب سبد انرژی جهان و کاهش آلاینده‌های محیط زیست غیر‌قابل انکار است و به‌عنوان سوخت منتخب در آینده مطرح خواهد بود، افزود: ٢٤ درصد از ترکیب انرژی جهان را هم اکنون گاز تشکیل می‌دهد و رشد مصرف گاز هم‌اکنون از نفت بیشتر است و این ترکیب در سال ٢٠٣٥ به 11/ 26 درصد می‌رسد. زمانی نیا با اشاره به اینکه ایران با داشتن 8/ 33 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده در جایگاه نخست دارندگان ذخایر گازی جهان قراردارد، تصریح کرد: تولید گاز ایران در سال ٢٠١٣ در حدود 6/ 166 میلیارد مترمکعب بوده است و با افتتاح فازهای پارس جنوبی مقدار تولید گاز ایران افزایش خواهد یافت.


معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در ادامه درباره دیگر کنفرانس مهم آذرماه یعنی معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی و معرفی ٥٠ پروژه برای جذب بیش از ١٥٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیز گفت: در این کنفرانس، ایران وارد فاز عملیاتی برای سپردن پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواهد شد و علاوه بر معرفی ٥٠ پروژه به سرمایه‌گذاران، به آنها اعلام خواهد کرد که یک منطقه با ثبات و امن سیاسی برای سرمایه‌گذاری است.