بلومبرگ طی گزارشی نوشت: اوپک دیگر سازمانی نیست که بتواند با استفاده از انحصار خود در بازار قیمت‌ها را بالا ببرد، بلکه اکنون سازمانی است که در بازاری پر از رقیب به دنبال حفظ سهم بیشتر از بازار است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، قدرت اوپک به‌عنوان یک سازمان نفتی که سهم قابل توجهی از عرضه و همچنین ظرفیت تولید و ذخیره یک کالای بسیار مهم به نام نفت را در اختیار دارد، ظاهرا با چالش بزرگی درباره حفظ سهم خود در بازار روبه‌رو‌ شده است.


بر اساس این گزارش ماهیت محدود منابع نفتی به میزان قابل توجهی زیر سوال رفته است. با پیشرفت تکنولوژی، تامین مالی و بهره‌وری عملیاتی تولید نفت به شیوه‌های مدرن افزایش یافته است. افزایش تولید نفت شیل، روند چند دهه گذشته کاهش تولید نفت آمریکا را طی چند سال کاملا برعکس کرده است. این گزارش می‌افزاید: البته تولید نفت شیل مشکلات خود را دارد و از جمله موجب بروز آسیب‌های زیست محیطی می‌شود، اما اوپک نمی‌تواند برای حل مشکل خود روی این مسائل تکیه کند. نگرانی‌های زیست محیطی نمی‌تواند موجب توقف تولید نفت شیل شود. آمارها تا به امروز نشان می‌دهد که مقررات در این زمینه سفت و سخت‌تر خواهد شد، اما این به معنای توقف کامل تولید نفت به این شیوه نخواهد بود. تاریخ همچنین نشان می‌دهد که ترکیدن حباب‌های مالی مطمئنا صنایع مختلف را تکان می‌دهد، اما لزوما منجر به نابودی آنها نمی‌شود.

در انتهای این گزارش آمده است اکنون اوپک در دنیایی زندگی می‌کند که ارزش بشکه‌های نفتی‌اش در روی زمین، لزوما با گذشت زمان افزایش نخواهد یافت، زیرا همه کشورهای دیگر دارای ذخایر کافی هستند. بدتر اینکه، تولید‌کنندگان رقیب اوپک به سختی در تلاشند تا هزینه‌های تولید نفت خود را پایین بیاورند. اوپک دیگر سازمانی نیست که بتواند با استفاده از انحصار خود در بازار قیمت‌ها را بالا ببرد، بلکه اکنون سازمانی است که در بازاری پر از رقیب به دنبال حفظ سهم بیشتر از بازار است. این به آن معنا است که کاهش تولید اوپک در مقطع فعلی صرفا منجر به باز شدن فضا برای حضور سایر تولید‌کنندگان خواهد شد.