یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

قفل شدن در کانال 78 هزار واحدی

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۵/ ۰ درصدی همراه شد. روز چهارشنبه معاملات بلوکی در نمادهای شاخص‌ساز، شاخص را برای سیزدهمین روز متوالی در سطح ۷۸ هزار واحدی حفظ کرد. با اینکه به نظر می‌رسد بازار بدون وجود محرک جدی در شرایط فرسایشی قرار گرفته است، اما رشد ۸۲ درصدی حجم و ۱۴۰ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین ۶ ماه نخست سال ۹۴، بر تداوم خوش‌بینی‌ها نسبت به بورس تاکید دارد؛ عوامل مثبتی مانند خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح ۴۰ دلاری از قیمت نفت و رشد تدریجی قیمت‌های جهانی کالاها وجود دارد. رشد قیمت نفت از سویی مستقیما بر صنایع بورسی تاثیر دارد و احتمال محقق شدن بودجه کشور را تقویت می‌کند. همچنین اقدامات دولت چشم‌انداز خروج مسکن از رکود در سال جاری را تقویت کرده است؛ بنابراین با پدیدار شدن اثرات واقعی این عوامل، رشد پایدار شاخص در میان‌مدت دور از انتظار نیست.

بازار ارز

تداوم شکست سطوح حمایتی

هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۷/ ۰ درصدی به نرخ ۳۴۴۵ تومان معامله شد. روز چهارشنبه افت نرخ درهم عامل فشار بر دلار شد. با توجه به ثبات نرخ برابری درهم و دلار در بازار داخلی، افت درهم بر نرخ دلار فشار وارد می‌کند. روز چهارشنبه دلار به پایین‌ترین سطح در سال جاری رسید. با توجه به اینکه پیش‌تر شاهد مقاومت سطح ۳۴۵۰ تومانی از نرخ دلار بودیم، اما شکستن سطح مزبور انتظارات افزایشی دلار را تضعیف کرده است و تداوم روند نزولی نرخ دلار دور از انتظار نیست. امری که فعالیت معامله‌گران فردایی دلار را تشدید و فشار مضاعفی را بر نرخ دلار وارد کرده است. همچنین چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ دلار وجود دارد که این عامل نیز با توجه به اختلاف ۴۰۰ تومانی نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای عامل روانی فشار بر دلار است.

بازار سکه

مقاومت سکه در برابر ریزش

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی به قیمت یک میلیون و ۳۶ هزار تومان معامله شد. نرخ دلار روز چهارشنبه در کمترین سطح سال جاری (۳۴۴۵ تومان) معامله شد؛ شکستن کف حمایتی ۳۴۵۰ تومانی، عامل فشار بر سکه بود. همچنین در روزهای اخیر شاهد افت اندک اونس نیز بودیم؛ امری که با افزایش فشار بر قیمت سکه باعث تخلیه اندک حباب منفی آن (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) شد. به نظر می‌رسد در شرایطی که تقاضای فصلی سکه به علت تعدد جشن‌ها در ماه‌های رجب و شعبان بالا است، ریزش قیمت‌ها با مقاومت جدی مواجه شده است. در واقع، بسیاری از معامله‌گران که در زمان رشد قیمت سکه با فروش دلار، سهم طلا را در دارایی‌های خود افزایش داده‌اند، اکنون با توجه به بالا بودن نسبی تقاضا، در برابر کاهش قیمت‌ها واکنش نشان می‌دهند.

بازار طلای جهانی

حمایت سطح 1270 دلاری از اونس

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۸۰ دلار معامله می‌شد. شناسایی سود توسط معامله‌گران پس از رسیدن اونس به بیشترین سطح در ۱۵ ماه گذشته (۱۳۰۳ دلار روز دوشنبه) ، عامل فشار بر اونس شد. همچنین در روزهای اخیر آمارهای مثبت اقتصاد آمریکا (شاخص خرید مدیران خدمات و آمار تجارت) عامل حمایت از شاخص دلار و عامل فشار بر اونس است؛ اظهارات یکی از نمایندگان فدرال رزرو نیز بر احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن تاکید داشت (حمایت از شاخص دلار). اما همچنان آمار اشتغال این کشور می‌تواند تصویر روشن‌تری از وضعیت اقتصادی آمریکا و روند افزایش نرخ بهره ارائه دهد. با وجود اینکه چشم‌انداز افزایش نرخ بهره و کاهش تقاضای فیزیکی مقاومت سطح ۱۳۰۰ دلاری را تشدید کرده است، اما بازگشت نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی کف حمایتی بالاتری برای اونس در سطح ۱۲۷۰دلاری ایجاد کرده است.

بازار اوراق مسکن

نشانه‌های فاز پیش‌رونق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد هفتگی ۶/ ۲درصدی به قیمت ۷۹ هزار و ۳۰۸ واحدی معامله شد؛ با افزایش قیمت «تسه»ها، هزینه وام و نرخ سود وام افزایش می‌یابد؛ با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود وام، از هفته دوم فروردین شاهد مقاومت سطح ۸۰ هزار تومانی در مقابل «تسه»ها بودیم. اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد نزدیک شدن به فصل تقاضای مسکن، نشانه‌های وارد شدن به فاز پیش‌رونق (افزایش ۲۰ درصدی معاملات) و محرک‌های تقویت سمت تقاضا تردیدهایی برای مقاومت این سطح را به وجود آورده است؛ در شرایط کنونی نرخ سود واقعی ۱/ ۲۲ درصد است. کارشناسان با توجه به روند نزولی نرخ تورم، بر بالا بودن نرخ سود تاکید دارند. بنابراین امکان ارائه تسهیلات از طریق اوراق توسط سایر بانک‌ها می‌تواند با تقویت سمت عرضه مانع از رشد شدید قیمت اوراق و نرخ سود وام شود.

بازار نفت

سطح 40 دلاری نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۴۳ دلار معامله می‌شد. پس از رسیدن قیمت نفت به قیمت‌های بالای ۴۶ دلاری، این بازار از ابتدای هفته گذشته روند نسبتا اصلاحی را تجربه می‌کرد. شناسایی سود، فشار شاخص دلار و نگرانی از مازاد عرضه مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر محسوب می‌شدند. با این حال، همچنان خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات غیراوپک در کنار برخی اختلالات کوتاه‌مدت سمت عرضه مانع از افت شدید نفت شده است. آتش‌سوزی در جنگل‌های کانادا، باعث کاهش ۶۹۰ هزار بشکه‌ای تولیدات این کشور شده است. کاهش سرمایه‌گذاری‌های نفت، تولیدات قاره آمریکا را در سه ماه اول ۲۰۱۶ با افت ۶/ ۴ درصد نسبت به سال گذشته همراه کرده است؛ بنابراین سطح ۴۰ دلاری که اوایل سال، سقف مقاومتی محسوب می‌شد، اکنون به کف حمایتی تبدیل شده که ریزش سنگین قیمت نفت را دور از انتظار نشان می‌دهد.