یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد بااحتیاط شاخص برای دومین هفته

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۶/ ۰ درصدی همراه شد. رشد قیمت جهانی کالاها، به ویژه حرکت نفت نزدیک به سطح ۵۰ دلاری با حمایت صنایع کالایی شاخص را برای دومین هفته متوالی صعودی کرد. اما همچنان فقدان محرک جدی در بازار و تداوم ابهامات در مورد نرخ سود بانکی، در کنار برخی ابهامات روابط تجاری در پسابرجام باعث تشدید احتیاط میان معامله‌گران شده است؛ به این ترتیب در آخرین روز هفته شاهد کاهش ۱۸ درصدی حجم و ۲۴ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین دو ماه ابتدایی سال بودیم. همچنین کمبود نقدینگی و تمایل به کسب سود کوتاه‌مدت فعالیت معامله‌گران در تک‌سهم‌ها را تشدید کرد. با اینکه خوش‌بینی به قیمت جهانی کالاها حمایت سطح ۷۶ هزار واحدی را تقویت کرد، اما همچنان نمی‌توان به پایداری قیمت جهانی کالاها امیدوار بود. بنابراین رشد پایدار بورس نیاز به محرک قوی‌تری دارد.

بازار ارز

رشد دلار با حمایت عوامل بنیادین

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۷/ ۰ درصدی به نرخ ۳۴۷۰ تومان معامله شد. ارزش دلار در سطح بین‌المللی از ابتدای ماه مه با رشد ۳ درصدی همراه شده است؛ این عامل با توجه به برابری نرخ درهم و دلار، افزایش نرخ درهم را به همراه داشت. بنابراین رشد تقاضای آربیتراژی دلار عامل حمایت از نرخ دلار است. تداوم نرخ دلار بالای سطح ۳۴۶۰ تومانی روز پنج‌شنبه انتظارات افزایشی نرخ دلار را تشدید کرد؛ بنابراین رشد تقاضای معامله‌گران با خوش‌بینی‌ها عامل دیگر حمایت از نرخ دلار بود. علاوه بر این عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نیز روز پنج‌شنبه کاهش داشت و فشاری از این ناحیه نیز به دلار وارد نشد. همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. اما احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانعی برای رشد شدید نرخ دلار محسوب می‌شود.

بازار سکه

تداوم افت سکه با سیگنال اونس

هر سکه طرح جدید با افت ۸/ ۰ درصدی به قیمت یک میلیون و ۵ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی قیمت سکه را برای سومین هفته متوالی نزولی کرد. در شرایط کنونی چشم‌انداز رشد شاخص دلار (با تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا) عامل فشار بر اونس است. به‌صورتی که اونس از ابتدای ماه مه با افت حدود ۵ درصدی همراه شده است. بنابراین با وجود اینکه افت بازارهای اثرگذار باعث شکستن سطح یک میلیون تومانی سکه روز چهارشنبه شده بود، اما رشد نرخ دلار قیمت سکه را روز پنج شنبه به بالاتر از سطح مزبور بازگرداند. به این ترتیب حباب منفی(کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه که نزدیک به یک ماه تداوم یافته است، روز پنج شنبه اندکی تخلیه شد. همچنین اظهارات رئیس فدرال رزرو می‌تواند بر اونس و به دنبال آن بر قیمت سکه در معاملات امروز اثرگذار باشد.

بازار طلای جهانی

فشار چشم‌انداز اقتصادی آمریکا بر اونس

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۱۹ دلار معامله ‌شد. روز جمعه در شرایط ثبات نسبی شاخص دلار، رشد بازارهای سهام عامل فشار بر اونس بود. روز پنج‌شنبه نیز تقویت چشم‌انداز تسریع افزایش نرخ بهره آمریکا اونس را به کمترین سطح (۱۲۱۱ دلار) در ۸ هفته اخیر رساند. اظهارات نمایندگان فدرال رزرو برای لزوم افزایش نرخ بهره در صورت مناسب بودن شرایط اقتصادی و همچنین آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (رشد مسکن و سفارش کالاهای بادوام بیشتر از پیش‌بینی‌ها) چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت را ارائه می‌دهد. اظهارات جنت یلن، رئیس فدرال رزرو و بازبینی تولید ناخالص داخلی GDP سه ماهه اول تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه می‌دهد. آمارهای هفته جاری نیز شامل شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده، آمار اشتغال آمادگی این کشور برای تشدید سیاست‌های انقباضی را نشان خواهد داد.

بازار اوراق مسکن

افت اندک «تسه»ها با نرخ سود

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت هفتگی ۱۱/ ۰ درصدی همراه شدند. تقابل عوامل «تسه»ها را در حبس بازه‌ای قرار داده است. از سویی افزایش قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به همراه دارد. نرخ سود واقعی وام ۲/ ۲۲ درصد است. بنابراین تشدید انتظارات برای کاهش نرخ سود بانکی و رونق غیرتورمی مسکن، با تشدید احتیاط میان معامله‌گران برای دریافت وام، مانع از جهش قیمت «تسه»ها است. با این وجود نزدیک شدن به فصل تقاضا و محرک‌های سمت تقاضا باعث تشدید حمایت سطح ۸۰ هزار تومانی بیش از ۲ هفته شده است. اقدامات دولت برای تقویت هر دو سمت عرضه و تقاضا، چشم‌انداز خروج مسکن از رکود در سال جاری را ارائه می‌دهد. این عوامل «تسه»ها را در هفته اول خرداد با رشد ۱/ ۳‌درصدی نسبت به میانگین دو ماه ابتدای سال همراه کرده است.

بازار نفت

عبور مقطعی از 50 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴۹ دلار معامله ‌شد. کاهش ذخایر نفت تجاری و خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین طی معاملات پنج‌شنبه قیمت نفت را بالاتر از ۵۰ دلار رساند. بنابر گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA) ذخیره نفت تجاری آمریکا با بیشترین افت در ۷ هفته (۲/ ۴ میلیون بشکه) همراه شد. اختلالات سمت عرضه، کاهش تولیدات شیل و رشد تقاضای بنزین عامل حمایت از نفت در کوتاه‌مدت است. تثبیت نفت بالای ۵۰ دلار می‌تواند تغییراتی را در بازار به وجود آورد؛ طبق گزارش وود مک‌کنزی نفت ۵۳ دلاری تولید را برای ۵۰ شرکت بزرگ نفتی توجیه‌پذیر می‌کند. بنابراین با وجود تقویت چشم‌انداز بازگشت نفت به تعادل در کوتاه‌مدت، رشد بیشتر قیمت نفت می‌تواند مجددا بازار را از تعادل دور کند. با این حال، همچنان فشار شاخص دلار و حجم بالای ذخایر نفتی نیز عامل فشار بر نفت در میان مدت است.