یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رفت و برگشت شاخص در سقف

دیروز شاخص کل بورس پس از ۸ روز صعودی، با افت ۹۱ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته در میانه معاملات شاخص تا سطح ۸۵ هزار و ۵۰۵ واحدی افزایش داشت، اما رسیدن به سقف تکنیکال در کنار شناسایی سود از سوی معامله‌گران پس از رشدهای قابل توجه اخیر، شاخص را از سطح مزبور بازگرداند. با وجود تداوم روند صعودی قیمت جهانی کالاها و رشد ۲/ ۶ درصدی نرخ دلار از ابتدای آذر، اما نگرانی‌ها از عدم پایداری قیمت جهانی کالاها (با افزایش سفته بازی) و رشد انتظارات بیش از واقعیات و P/ E بالا، سمت عرضه در گروه‌های فلزی-معدنی را تقویت کرد. رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و رشد قیمت نفت پس از توافق اوپک نیز از نمادهای پالایشی و پتروشیمی حمایت کرد. همچنان ریسک‌های سیاسی موجود و توقف نمادها و تقویت فضای احتیاطی معامله‌گران را مجددا به سمت نمادهای کوچک‌تر بازار سوق داد.

بازار ارز

تشدید نوسانات دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲ تومانی به نرخ ۳۹۰۸ تومان معامله شد. نوسان ارزش جهانی دلار در سقف ۱۴ ساله با افزایش تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کرد. به این ترتیب افزایش نرخ درهم، در میانه معاملات تا سطح ۱۰۸۸ تومانی، در کنار افزایش تقاضای ارز در ماه آذر، با نزدیک شدن به پایان سال میلادی افزایش نرخ دلار در میانه معاملات تا سطح ۳۹۵۰ تومانی رشد داشت. با این وجود، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تقویت احتیاط میان معامله‌گران با شناسایی سقف، دلار را از سطح مزبور بازگرداند. با وجود تشدید روند صعودی ارزش جهانی دلار از شهریور، اما شاهد کم واکنشی دلار در بازار داخلی به این عامل بودیم، اما با عبور دلار از سطح ۳۷۰۰ تومانی و با حمایت عوامل بنیادین روند صعودی دلار تشدید و رشد ۲/ ۶ درصدی دلار از ابتدای آذر رقم خورد.

بازار سکه

حرکت یکجانبه سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی همراه شد. افت ۲ تومانی نرخ دلار، در شرایط توقف اونس طلای جهانی نزدیک کف ۱۰‌ماهه، قیمت سکه را با خود همراه کرد. حرکت شاخص دلار در سقف ۱۴‌ساله با احتمال افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو، همچنین تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران بر اونس طلا فشار آورد. چشم‌انداز تشدید روند افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷، فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. به این ترتیب افت حدود ۱۴۰ دلاری اونس طلا در یک ماه اخیر رقم خورد، اما تشدید روند صعودی نرخ دلار در بازه مزبور و نوسان در سطح ۳۹۰۰ تومانی، (با وجود تقویت احتیاط با چشم‌انداز افزایش عرضه)، تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه و چشم‌انداز افزایش تقاضای مناسبتی، قیمت بازاری سکه را ۵۰هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی (حباب سکه) حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر طلا

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۵/ ۱ درصدی برای پنجمین هفته متوالی نزولی و به قیمت ۶/ ۱۱۵۹ دلار معامله شد. پیش‌خور شدن احتمال افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو، فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. همچنین رشد هفتگی ۷/ ۲ درصدی شاخص بازارهای سهام جهانی (MSCI World Index) و رسیدن به سقف ۱۶‌ماهه با چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی اروپا (عامل رشد شاخص بازارهای سهام اروپا تا سقف ۱۱ ماهه)، آمارهای مناسب اقتصادی چین (نرخ تورم بیشتر از پیش‌بینی‌ها) و خوش‌بینی به سیاست‌های انبساطی مالی ترامپ، ریسک‌پذیری معامله‌گران را تقویت کرد؛ بنابراین اونس طلا مجددا به کمترین سطح در ۱۰ ماه اخیر (۱۱۵۶ دلار) رسید. همچنان احتمال ۱۰۰ درصدی افزایش نرخ بهره به میزان ۲۵/ ۰ واحد درصد در نشست هفته جاری فدرال رزرو وجود دارد. این نشست تصویری از روند بلندمدت افزایش نرخ بهره نیز ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۶/ ۰درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۵۵۸ تومان معامله شدند. روز گذشته قیمت اوراق به بالاترین سطح در ۳ هفته اخیر رسیدند. از ابتدای آذر با فشار کاهش تقاضا، قیمت «تسه»ها به کمترین سطح در ۱۰ ماه اخیر رسیدند. پیش‌تر از ابتدای مهر با کاهش تقاضای مسکن (با خروج از تابستان)، تقویت سمت عرضه اوراق با کاهش نرخ سود حساب ویژه ممتاز (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) در کنار کاهش تقاضای «تسه»ها از سوی سازندگان مسکن بر اوراق فشار آوردند. با این وجود، همچنان نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود (افزایش تعداد معاملات و قیمت مسکن) را شاهد هستیم. امری که در هفته‌های اخیر حمایت کف ۷۲ هزار تومانی از «تسه»ها را تقویت کرد. به این ترتیب در دو هفته اخیر، رشد ۸/ ۴ درصدی «تسه»ها از کف ۱۰‌ماهه رقم خورد.

بازار نفت

نگاه‌ها به نشست اوپک و غیراوپک

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از ۳ هفته صعودی، با افت هفتگی ۳/ ۰همراه شد. در هفته اخیر تردیدها نسبت به نتیجه نشست اوپک و غیراوپک نوسان نفت را نزدیک سطح ۵۱ دلاری رقم زد. روز شنبه این نشست با حضور ۱۳ عضو اوپک و ۱۱ کشور غیراوپک آغاز به کار کرد. پس از اولین توافق اوپک در ۸ سال اخیر برای کاهش سطح تولیدات، برخی کشورهای غیراوپک، آمادگی برای کاهش تولیدات (از جمله روسیه کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز) را اعلام کردند. وزیر انرژی عربستان اعلام کرد انتظار می‌رود ۱۰ یا ۱۱ کشور غیراوپک بر سر کاهش یا حفظ سطح تولیدات کنونی همکاری کنند؛ برخی از این کاهش‌ها، افت طبیعی تولیدات این کشورها است. همچنین افزایش ۲۱ موردی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، بیشترین رشد از جولای ۲۰۱۵، با تقویت چشم‌انداز بازگشت تولیدات اوپک عامل فشار بر قیمت نفت است.