یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازگشت فشار بر صنایع کالایی

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۵/ ۱ درصدی با ثبت دومین هفته نزولی در کمترین سطح از ۲۹ شهریور ایستاد؛ کمبود نقدینگی، نگرانی نسبت به وضعیت بنیادین بانک‌ها و افت قیمت جهانی کالاها عوامل فشار بر شاخص بودند. رسیدن قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار برای اولین بار در ۲۰۱۷، بیشترین افت هفتگی مس از انتهای آگوست با ۲ برابر شدن موجودی انبار مس از ابتدای مارس و افت قیمت سنگ آهن به زیر ۸۷ دلار با رشد موجودی انبار در یکی از بنادر چین (به بیشترین سطح از ۲۰۰۴)، افت قیمت روی و آلومینیوم شاخص کالایی بلومبرگ (شامل ۲۲ کالای پایه) را به کمترین سطح از نوامبر رساند؛ کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی هدف چین در کنار رشد شاخص دلار عوامل فشار بر صنایع کالایی هستند. امری که می‌تواند با تداوم نیاز نقدینگی در انتهای سال فشار بر شاخص را تداوم بخشد.

بازار ارز

رشد آرام دلار از کف

هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۶/ ۰ درصدی به نرخ ۳۷۶۲ تومان معامله شد. روز پنج‌شنبه افزایش نرخ درهم تا سطح ۱۰۳۲ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم عامل حمایت از نرخ دلار شد. شناسایی کف میان معامله‌گران پس از رسیدن درهم به سطح ۱۰۱۶ تومان روز چهارشنبه، در کنار رشد تقاضای آربیتراژی، با توجه به رشد بیش از ۲ درصدی ارزش جهانی دلار در یک ماه اخیر از نرخ درهم حمایت کرد. همچنین با رسیدن نرخ دلار روز چهارشنبه به کف ۱۴ هفته‌ای (۳۷۲۰ تومان)، شناسایی کف میان معامله‌گران و افزایش تقاضا عامل دیگر حمایت از دلار شد. علاوه بر این، پس از ریزش حدود ۴۰ دلاری اونس طلا، عدم تمایل معامله‌گران به افت سکه، افزایش تقاضای دلار از سوی این معامله‌گران را رقم زد. برآیند این عوامل رشد ۴۲ تومانی دلار را رقم زد.

بازار سکه

تثبیت حباب متورم سکه

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۶/ ۰ درصدی مواجه شد. افت بازارهای اثرگذار حمایت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را در هفته اخیر شکست. چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست هفته جاری فدرال رزرو افت حدود ۴۰ دلاری اونس طلا را در هفته اخیر رقم زده است. با اینکه روز پنج شنبه طلای جهانی بالاتر از سطح ۱۲۰۰ دلاری نوسان داشت، اما روز جمعه حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری اونس طلا شکسته شد. با وجود تداوم ریزش اونس طلای جهانی، چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی سکه، بی تفاوتی معامله‌گران سکه به اونس طلای جهانی را رقم زد. این معامله‌گران اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند تا اهرم حمایت از سکه شود. بنابراین رشد ۴۲ تومانی نرخ دلار، از قیمت سکه حمایت کرد. اما همچنان حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه نزدیک ۱۲۰ هزار تومان قرار گرفت.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا زیر 1200 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۹۷ دلار معامله ‌شد. شرایط احتیاطی پیش از انتشار آمار اشتغال آمریکا اونس طلا را به کمترین سطح از ژانویه (۵/ ۱۱۹۴ دلار) رساند. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست ۱۴ - ۱۵ مارس از شاخص دلار حمایت کرد. کارشناسان افزایش۲۰۰ هزار شغل جدید (میانگین ۶ ماه اخیر) را پیش‌بینی کردند؛ آمار اشتغال بخش خصوصی در فوریه بیشترین رشد در بیش از یک سال اخیر را نشان داد. همچنین با اینکه بانک مرکزی اروپا، سیاست‌های مالی انبساطی اروپا را بدون تغییر گذاشت، اما ماریو دراگی با توجه به چشم‌انداز مناسب اقتصادی، تشدید سیاست‌های انبساطی را دور از انتظار دانست؛ عاملی که رشد اندک یورو را رقم زد. همچنان احتمال ریزش بازارهای سهام، پس از بیش واکنشی به سیاست‌های ترامپ در کنار ریسک‌های سیاسی اروپا می‌تواند مانع از ریزش شدید طلا شود.

بازار اوراق مسکن

سومین هفته افت «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۴/ ۰ درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی و به قیمت ۷۳ هزار و ۴۴۶ تومان معامله شدند. کاهش شتاب رشد تقاضا از نیمه دوم اسفند، میانگین قیمت «تسه»ها را در سطح ۷۳ هزار و ۳۳۵ تومانی قرار داده است؛ امری که افت حدود ۳ درصدی قیمت اوراق را از میانگین بهمن نشان می‌دهد. در هفته جاری نیز تشدید نوسانات قیمت اوراق دور از انتظار است. به گزارش «دنیای اقتصاد» کارشناسان، تغییر روند تقاضای بازار مسکن را در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند؛ به‌صورتی که آمارها حاکی از افزایش ۲۰۴ درصدی افتتاح حساب صندوق مسکن یکم بانک مسکن است؛ عاملی که نشان دهنده تقویت تقاضا از سوی «خانه اولی ها» است. حسین عبده‌تبریزی کارشناس اقتصادی نیز با توجه به کند شدن شتاب رشد تقاضا، حبابی شدن قیمت مسکن را در سال آینده دور از انتظار دانست.

بازار نفت

نوسان نفت در کف 2017

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۹ دلار معامله شد. بازگشت تولیدات شیل با تقویت تردیدها به بازگشت بازار نفت به تعادل در کنار رشد شاخص دلار عوامل فشار بر قیمت نفت است. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) افزایش ۲/ ۸ میلیون بشکه حجم ذخایر نفت تجاری برای چهارمین هفته متوالی و رسیدن سطح موجودی انبار به بالاترین میزان ثبت شده از ۱۹۸۲ (۴/ ۵۲۸ میلیون بشکه) همچنین قرار گرفتن سطح تولیدات شیل بالاتر از ۹ میلیون بشکه در روز برای سومین هفته متوالی، قیمت نفت را برای اولین بار در سال ۲۰۱۷، به زیر ۵۰ دلار رساند. بنابراین با اینکه پیش تر خوش بینی‌ها به رشد قیمت نفت، افزایش تعداد قراردادهای آتی با چشم‌انداز صعودی را رقم زده بود؛ اما در شرایط کنونی تغییر چشم‌اندازها به نفت و حرکت معامله‌گران به سمت معاملات اختیار فروش، عامل تشدید نوسانات قیمت نفت شده است.