یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

لیدر بورس احیا می‌شود؟

روز گذشته، هرچند شاخص کل بورس تهران رشد اندک ۵۶ واحدی (۰۷/ ۰ درصد) را تجربه کرد، اما همچنان شاخص کل هم‌وزن رشد قابل توجه ۸۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد. رشد بیشتر شاخص کل هم‌وزن که اثر نمادها در محاسبه آن یکسان است نشان می‌دهد در ادامه روند روزهای ابتدایی سال، نمادهای کوچک‌تر از اقبال بیشتری در بازار سهام برخوردارند. دیروز همچنین گروه خودرو کماکان مورد توجه بورس‌بازان بود؛ موضوعی که بار دیگر زمزمه‌های لیدر شدن این صنعت را میان برخی اهالی تالار شیشه‌ای زنده کرده است. این در حالی است که از نگاه تحلیلگران این گروه همان‌طور که طی یک سال اخیر نیز برای لیدر شدن پتانسیل کافی را نداشته، در شرایط کنونی نیز توان تداوم سبزپوشی را نخواهد داشت. به هر حال با توجه به قدرت محدود نقدینگی فعلی، انتظار می‌رود همچنان توان تسری رونق به بزرگان بورسی وجود نداشته باشد.

بازار ارز

رفت و برگشت‌های دلار در بازه محدود

دیروز هر دلار آمریکا با نرخ ۳۷۶۴ تومانی معاملات خود را به اتمام رساند تا تغییر محسوسی را نسبت به نرخ بسته شدن معاملات شنبه تجربه نکند. این در حالی بود که در میانه معاملات، قیمت‌ها تا نزدیکی ۳۷۵۵ تومان نیز کاهش یافتند؛ اما در این محدوده حمایت شدند و به کانال ۳۷۶۰ تومانی برگشتند. طی روزهای اخیر دائما نوسان بین دو کانال ۳۷۵۰ و ۳۷۶۰ تومانی انجام شده است، به‌طوری‌که در کانال پایین‌تر با افزایش جذابیت خرید نرخ‌ها مسیر افزایشی گرفته و مجددا با رشد نرخ‌ها از تقاضا کاهش یافته است. به نظر می‌رسد با وجود برخی محرک‌های ذهنی مثبت برای رشد نرخ دلار، نوسانات این بازار محدود باشد. فعالان بازار مهم‌ترین دلیل این کم‌نوسانی را نزدیک بودن به انتخابات ریاست جمهوری و نوعی نگاه کنترلی در بازار ارز با توجه به سیاست‌های دولت می‌دانند.

بازار سکه

برخورد سکه به کف

دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد دو هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و ۲۰۷ هزار تومان معامله شد. ریزش ناگهانی قیمت اونس طلای جهانی در ساعات پایانی معاملات جمعه، عاملی شد تا بازار سکه روز شنبه را نزولی آغاز کند. به طوری که افت ۵ هزار تومانی سکه را در معاملات شنبه شاهد بودیم. دیروز اما، معامله‌گران با شناسایی کف قیمتی تقاضا در بازار سکه را افزایش دادند و در نتیجه قیمت سکه رشد نسبی را تجربه کرد. با توجه به رفتار کم‌نوسان بازار ارز، احتمالا بیشتر نگاه‌ها در بازار سکه به قیمت جهانی اونس طلا باشد. بر این اساس باید منتظر بود و دید امروز و هم‌زمان با بازگشایی بازارهای جهانی، رفتار اونس طلا به چه شکل خواهد بود. ظهور عوامل ژئوپلیتیک جدید (حمله موشکی آمریکا به سوریه) احتمال تشدید نوسانات نامنظم در بازار طلا را افزایش داده است.

بازار طلای جهانی

خیز ناکام اونس طلا

در پایان معاملات هفتگی، اونس طلای جهانی رشد ۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد تا چهار هفته متوالی را صعودی پشت سر گذاشته باشد. گرچه حمله موشکی آمریکا به سوریه جهش قیمت ناگهانی را در معاملات روز جمعه طلا ایجاد کرد، اما در ساعات پایانی معاملات این روز مسیر قیمت‌ها کاهشی شد. به طوری که اونس طلا از سطوح بالای ۱۲۷۰ دلار به کانال۱۲۵۰ دلاری بازگشت. رشد شاخص دلار یکی از مهم‌ترین عوامل کاهشی برای قیمت فلز زرد محسوب می‌شود. با این حال، تحلیلگران کیتکو امیدواری بیشتری به قیمت طلا در معاملات این هفته دارند. به طوری که در نظرسنجی این سایت، از ۱۷ کارشناس ۱۳ نفر روند صعودی و فقط ۴ نفر مسیر نزولی را برای قیمت طلا پیش‌بینی کرده‌اند. وضعیت مناسب طلا به لحاظ تکنیکی و همچنین احتمال واکنش به ناآرامی‌های سیاسی مهم‌ترین دلایلی است که برای این پیش‌بینی مطرح می‌شود.

بازار اوراق مسکن

معاملات کم‌نوسان برای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد اندک ۲/ ۰ درصدی و به قیمت ۷۱ هزار و ۴۴۹ تومان معامله شدند. بررسی معاملات سایر سررسیدهای «تسه»ها نیز روز کم‌نوسانی را نشان می‌داد که تاکید می‌کند مشابه هفته‌های اخیر در بازه ۷۰ تا ۷۵ هزار تومانی همچنان عرضه و تقاضا متعادل هستند. به عبارت دقیق‌تر، با نزدیک شدن به کف ۷۰ هزار تومانی تقاضا افزایش یافته و مانع از افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود، در مقابل با صعود به سمت نرخ‌های ۷۵ هزار تومانی از شدت تقاضا کاسته شده و قیمت‌ها متعادل می‌شوند. به نظر می‌رسد با عبور از تعطیلات نوروز و نزدیک شدن به فصل تابستان، تقاضا در بازار اوراق تسهیلات مسکن تقویت شود. امری که می‌تواند به رشد نسبی قیمت «تسه»ها کمک کند. با این حال، بالا بودن نسبی نرخ واقعی سود وام باعث می‌شود در قیمت‌های بالاتر تقاضا کم شود.

بازار نفت

سوخت ژئوپلیتیک برای نفت

بازار نفت که روزهای نه چندان مطلوبی را در هفته‌های پایانی سال ۹۵ سپری می‌کرد از ابتدای سال جاری روند صعودی در پیش گرفته است. به طوری که قیمت‌ها بار دیگر به کانال ۵۰ دلاری برگشته‌اند. خوش‌بینی به کاهش تولیدات از سوی صادرکنندگان بزرگ گرچه از قیمت‌ها حمایت می‌کند، اما هنوز سطح نفت‌های ذخیره‌شده به ویژه در آمریکا بالا است و بر طلای سیاه فشار می‌آورد. تقابل این عوامل گرچه نوسانات قیمت نفت را محدود کرده بودند، اما روز جمعه و پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه بار دیگر نگرانی‌ها در بازار نفت افزایش یافت و به رشد قیمت‌ها منجر شد. سوریه به علت نزدیک بودن به تولیدکنندگان نفتی بزرگی مثل عراق‌، عربستان و ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و در صورت ناآرامی می‌تواند عرضه نفت را متاثر کند. با این حال، کارشناسان اثر این عامل ژئوپلیتیک را مقطعی ارزیابی می‌کنند.