یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

لمس مقطعی 80 هزار واحد

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۶ واحدی (۱۴/ ۰ درصدی) دهمین روز رشد متوالی را ثبت کرد و شاهد لمس مقطعی سطح ۸۰ هزار واحدی شاخص بودیم. با وجود رشد نقدینگی در هفته‌های اخیر و بازگشت قیمت جهانی کالاها از کف، اما ریسک‌های سیاسی با تقویت تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت انتظار مقاومت سطح ۸۰ هزار واحدی را تقویت کرده است، بنابراین پس از نمادهای پالایشی، نقدینگی به گروه بانکی وارد شد اما با افزایش فشار فروش در نمادهای بانکی شاهد اقبال معامله‌گران از تک سهم‌ها بودیم. با وجود شناسایی سود میان برخی خریداران اما زیان خریدارانی که در قیمت‌های بالاتر خریداری می‌کنند، می‌تواند باعث تشدید فضای منفی شود. روز گذشته «همراه» در دومین روز بازگشایی و P/ E پایین این نماد، در کنار «رانفور» و «فارس» با حمایت حقوقی‌ها در کنار «آپ» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

بازار ارز

نوسان دلار در میانگین

دیروز هر دلار آمریکا با رشد یک تومانی به نرخ 3767 تومان معامله شد. روز گذشته در ابتدای معاملات شاهد رشد نرخ دلار تا سطح 3770 تومانی بودیم اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و کاهش تقاضا از سوی معامله‌گران باعث بازگشت نرخ دلار به کانال 3760 تومانی بود. عاملی که میانگین نرخ دلار را در اردیبهشت با افت 3/ 0 درصدی نسبت به میانگین فروردین، در سطح 3763 تومانی قرار داد. پیش‌تر تشدید نوسانات اونس طلای جهانی و عدم تمایل معامله‌گران به کاهش قیمت سکه، افزایش تقاضای دلار از سوی معامله‌گران را رقم زد. امری که در کنار رشد نرخ درهم و افزایش تقاضای معامله‌گران فردایی، رشد نرخ دلار به‌صورت مقطعی تا سطح 3780 تومان را نیز رقم زد. اما همچنان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تقویت چشم‌انداز مداخله دولت فشار را بر دلار حفظ کرده است.

بازار سکه

سیگنال طلا به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار تومانی مواجه شد. افت اونس طلای جهانی در کنار تداوم روند کم‌نوسان نرخ دلار، عامل فشار بر قیمت سکه شد. با اینکه پیش‌تر معامله‌گران به سمت دلار برای حمایت از قیمت سکه حرکت می‌کردند اما روز گذشته قیمت سکه با اونس طلا حرکت کرد و با تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران اونس طلا به کف ۳ هفته‌ای رسید. با وجود حمایت سطح ۱۲۵۳ دلاری با تداوم ریسک‌های ژئوپولیتیک، اما همچنان با شکسته شدن حمایت سطح مزبور افت بیشتر طلا تا سطح ۱۲۴۰ دلاری محتمل است. در بازار ارز نیز با فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها شاهد روند کم‌نوسان دلار هستیم. همچنان با تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) بالاتر از ۹۰ هزار تومان است و حمایت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی از سکه محتمل است.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در کف ۳ هفته‌ای

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1254 دلار معامله شد. رشد بازارهای سهام اونس طلا را به کف 3 هفته‌ای رساند و عامل فشار بر ین ژاپن (ارز امن) شد. روز گذشته گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها و تصویب بودجه 16/ 1 تریلیون دلاری آمریکا از سوی کنگره، رشد بازارهای سهام آمریکا و در ادامه رشد بازارهای سهام آسیا و اروپا را رقم زد؛ امری که شاخص بازارهای سهام دنیا (MSCI World Country Index) به سمت رکورد تازه‌ای حرکت کرد. با این وجود، نزدیک شدن به انتخابات فرانسه، احتمال تشدید تنش‌ها میان آمریکا و کره‌شمالی در کنار آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا و رسیدن تولید ناخالص داخلی به کمترین سطح در 3 سال اخیر، همچنان عوامل احتیاط در بازارهای جهانی هستند. روز گذشته نشست دوروزه فدرال‌رزرو آغاز شد که می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه دهد.

بازار اوراق مسکن

نشانه‌های بازگشت تقاضای مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد یک درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۷۹۴ تومان معامله شدند. با وجود روند کم‌نوسان اوراق در هفته اول اردیبهشت و حرکت نزدیک میانگین «تسه»ها در فروردین در سطح ۷۱ هزار تومان، در روزهای اخیر شاهد افزایش تدریجی قیمت اوراق هستیم به‌صورتی که روز گذشته اوراق جدیدتر در سطح ۷۴ هزار تومانی ایستاد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام نیز در سطح ۵/ ۲۱ درصد تثبیت شده است. همچنین انتظار می‌رود با نزدیک شدن به تابستان، فصل رونق مسکن و رشد تقاضا از سوی خانه اولی‌ها رشد «تسه»ها تسریع شود. رئیس اتحادیه مشاوران‌املاک مسکن رشد ۱۵ درصدی تقاضای مسکن در فروردین و اردیبهشت (تاکنون) سال‌جاری را نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد، با این وجود رشد غیرتورمی مسکن را شاهد هستیم.

بازار نفت

نوسان نفت نزدیک کف یک‌ماهه

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 49 دلار معامله ‌شد. کاهش تولیدات روسیه و رسیدن به 11 میلیون بشکه در روز، نزدیک به میزان تعهد شده در توافق رشد قیمت نفت را روز گذشته از کف یک ماهه رقم زد. علاوه بر این، احتمال کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا پیش از انتشار گزارش رسمی برای چهارمین هفته متوالی، به دلیل رشد فعالیت پالایشگاه‌ها و انتظار برای رشد تقاضای فرآورده‌های نفتی با نزدیک شدن به تابستان، عامل دیگر حمایت از قیمت نفت بود. با این وجود، همچنان تردیدها نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل نوسان نفت را زیر سطح 50 دلاری رقم زده است. رشد تولید شیل در کنار بازگشت تولیدات بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی و بیشترین سطح تولید از دسامبر 2014، بالاتر از 760 هزار بشکه در روز، عامل فشار بر قیمت نفت است.