یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نگاه بورس به نتیجه انتخابات

شاخص کل بورس با رشد ۳/ ۰ درصدی هشتمین هفته صعودی در سال‌جاری را رقم زد. در هفته اخیر با تشدید فضای احتیاطی با نزدیک شدن به انتخابات، رشد اندک شاخص رقم خورد؛ با این وجود، همچنان در نمادهای اصلی گروه خودرویی، از جمله «خساپا» و در برخی گروه‌ها از جمله پالایشی‌ها شاهد حمایت قابل‌توجه حقوقی‌ها بودیم؛ تنها در روز چهارشنبه تغییر مالکیت ۱۷ میلیاردی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. در روزهای اخیر افت قیمت جهانی کالاها، افت قیمت مس تا ۵۴۵۰ دلار، کمترین سطح از ژانویه و افت قیمت روی تا سطح ۲۵۰۱ دلار، کمترین سطح از نوامبر و تداوم حرکت نفت آمریکا زیر سطح ۵۰ دلار با تشدید ریسک‌های ترامپ و نگرانی‌ها نسبت به کند شدن رشد تقاضای چین، رقم خورد. اما با شناسایی کف و فروکش اندک نگرانی‌ها، بازگشت اندک قیمت‌ها رقم خورد. مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار نتیجه انتخابات خواهد بود.

بازار ارز

تشدید نوسانات دلار پیش از انتخابات

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 5/ 0 درصدی به نرخ 3786 تومان معامله شد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه با نزدیک شدن به انتخابات، روز چهارشنبه نرخ دلار را در بالاترین سطح از 8 فروردین قرار داد. با اینکه پیش‌تر نیز عوامل روانی از نرخ دلار حمایت می‌کردند، اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تلاش دولت برای کاهش نوسانات دلار، از 14 فروردین نوسان دلار را در بازه 3750 تا 3780 تومانی رقم زده بود. روز پنج‌شنبه نیز در ساعات ابتدایی معاملات رشد دلار تا سطح 3795 تومان رقم خورد. اما در ادامه با تعدیل هیجان سیاسی و افزایش عرضه، دلار نسبت به روز چهارشنبه بدون تغییر باقی ماند. در صورت تثبیت دولت فعلی تشدید نوسانات دلار دور از انتظار است. در بازار جهانی نیز همچنان ارزش جهانی دلار در کف 6‌ماهه حرکت می‌کند؛ موضوعی که می‌تواند افت تقاضای آربیتراژی را رقم بزند.

بازار سکه

حمایت طلا از سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۲/ ۱‌درصدی به قیمت یک میلیون و ۲۲۴ هزار تومان معامله شد. رشد دلار در ساعات ابتدایی معاملات، در کنار افزایش طلای جهانی از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، افت شاخص دلار به کف ۶‌ماهه در کنار افزایش تقاضای محافظه‌کارانه با تشدید فضای سیاسی واشنگتن و بازگشت ریسک ترامپ، اونس طلا را به سقف ۲‌هفته‌ای ۱۲۶۵ دلار رساند. اما در ادامه فروکش ریسک‌های سیاسی در کنار آمار مناسب اقتصادی آمریکا با بازگشت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ژوئن، احتمال مقاومت سطح ۱۲۵۵ دلاری طلا را تقویت کرد. در بازار ارز نیز با نزدیک شدن به انتخابات شاهد تشدید نوسانات دلار بودیم اما در ساعات پایانی دلار نسبت به چهارشنبه بدون تغییر ماند. کم واکنشی سکه به رشد بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را زیر صد هزار تومان بازگرداند.

بازار طلای جهانی

شارژ طلا با نگرانی‌ها از واشنگتن

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1251 دلار معامله ‌شد. حرکت شاخص دلار به کف 6‌ماهه، در کنار تقویت ریسک‌گریزی از طلا حمایت کرد. گزارش‌ها از درخواست ترامپ از رئیس سابق FBI، برای منتفی کردن بررسی پرونده ارتباط مشاور اسبق امنیت ملی دولت ترامپ، مایکل فلین با دولت روسیه افت شاخص دلار و با تشدید تردیدها به اجرای سیاست‌های اقتصادی وی افت شاخص دلار و افت بازارهای سهام را رقم زد. امری که اونس طلا را روز پنج شنبه تا سطح 1265 دلار افزایش داد. اما در ادامه شناسایی سود با افزایش فروش افت طلا را رقم زد. همچنین، با رد اتهامات از سوی ترامپ در کنفرانس خبری، در کنار تداوم چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ژوئن، با رسیدن آمار متقاضیان کار به کمترین سطح در 28 سال اخیر، مقاومت سطح 1255 دلاری در مقابل طلا را تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

ثبات اوراق پس از 5 هفته صعود

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) پس از ۵ هفته صعودی، با افت هفتگی ۳/ ۰ درصدی همراه شدند. افزایش تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن در کنار مصوبه شورای‌عالی پول و اعتبار از افزایش سقف وام عامل حمایت از «تسه»ها شد. در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار، با وجود حفظ سقف قبلی وام از طریق اوراق تسهیلات مسکن اما افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تومان در کنار ارائه وام جدید بدون سپرده به میزان ۱۰ میلیون تومان به‌صورت انفرادی و ۲۰ میلیون تومان به زوج‌ها عامل حمایت از «تسه»ها بود؛ اما همچنان جزئیات وام توسط بانک مسکن مشخص نشده است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۷/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. نزدیک شدن به ماه رمضان، می‌تواند با کاهش حجم معاملات، مانع از رشد قابل‌توجه «تسه»ها شود.

بازار نفت

تداوم صعود نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 49 دلار معامله ‌شد. چشم‌انداز تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید تا 3 ماهه اول 2018 در کنار کاهش موجودی نفت تجاری از قیمت نفت حمایت کرد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا به میزان 8/ 1 میلیون بشکه، اما کمتر از پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت حمایت کرد. با این وجود، افت 9 هزار بشکه در روز تولید شیل پس از 13 هفته صعودی و رسیدن به 305/ 9 میلیون بشکه در روز نیز عامل دیگر حمایت از نفت بود. با این وجود، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) تولید به میزان 31/ 9 میلیون بشکه در روز در سال 2017 در آمریکا را پیش‌بینی کرد. علاوه بر چشم‌انداز تداوم کاهش تولید تا مارس 2018، تعمیق کاهش تولید نیز محتمل است. نشست 25 مه ‌اوپک می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد.