یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس پس از سه روز رشد متوالی، با افت ۱۰۲ واحدی (۱۲/ ۰ درصدی) مواجه شد. افت ارزش معاملات به ۸۱ میلیارد تومان (کاهش ۳۰ درصدی نسبت به میانگین مرداد)، توقف روند صعودی قیمت جهانی کالاها در پایان هفته و شناسایی سود پس از رشدهای اخیر؛ تقویت احتیاط میان معامله‌گران را رقم زد. فروکش موج حمایتی از پالایشی‌ها، مجددا فشار فروش را در این نمادها تشدید کرد که در ساعات پایانی معاملات روز شنبه نیز قابل ردیابی بود. ابهام در نرخ‌گذاری محصولات و مواد اولیه از سوی پالایش و پخش عامل تردید در این نمادهاست. افزایش سفته‌بازی، احتمال کند‌شدن رشد تقاضای چین عوامل ابهام در پایداری رشد قیمت جهانی کالاها هستند، همچنین پس از افت‌های اخیر برخی نمادها به کف تکنیکال نزدیک شده‌اند. کاهش ریسک‌های سیاسی و چشم‌انداز کاهش نرخ بهره با تقویت ورود نقدینگی می‌توانند از بورس حمایت کنند.

بازار ارز

تداوم نوسانات محدود دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 3809 تومان معامله شد. پس از شکسته شدن سطح حمایتی 3810 تومانی، از روز چهارشنبه غلبه شرایط احتیاطی نوسانات نرخ دلار را تنها به یک تومان محدود کرده است. پس از عبور دلار از سقف 3800 تومانی، تشدید نوسانات نرخ دلار با افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی رشد نرخ دلار تا سطح 3832 تومانی، بالاترین سطح دلار از بهمن 95 را طی 6روز معاملاتی رقم زد. اما پس از آن شناسایی سود میان معامله‌گران و تشدید فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها دلار را در مسیر نزولی قرار داد. همچنان در صورت تداوم روند کم‌نوسان دلار در سطح کنونی، افت بیشتر دلار تا مرز 3800 تومانی محتمل است. این در شرایطی است که با منفی‌شدن تراز تجاری (پیشروی واردات از صادرات) همچنان عوامل بنیادین از دلار حمایت می‌کنند.

بازار سکه

نگاه معامله‌گران سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان معامله شد. پس از رشد ۱۲ هزار تومانی قیمت سکه در ۵ روز متوالی، شناسایی سود در کنار تقویت احتیاط میان معامله‌گران در مورد بازارهای اثرگذار قیمت سکه را وارد مسیر نزولی کرد. در روزهای اخیر با تشدید تنش‌های سیاسی و تقویت تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا با انتشار نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌های این کشور، اونس طلا با رشد نزدیک ۳۰ دلاری همراه شد و تا سقف ۹هفته رشد داشت. اما همچنان مقاومت سطح ۱۲۹۰دلاری در برابر طلا محتمل است. در بازار ارز نیز با شکسته‌شدن حمایت سطح ۳۸۱۰ تومانی، احتیاط در بازار ارز تقویت شد، بنابراین تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا ۶۴ هزار تومان کاهش داد.

بازار طلای جهانی

طلا در سقف ۲ ماهه

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 4/ 2 درصدی به قیمت 7/ 1288 دلار معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان اونس طلا در میانه هفته در سطح 1260 دلاری، اما تشدید تنش‌های سیاسی میان واشنگتن و کره‌شمالی، اعلام ترامپ از پاسخ نظامی به تهدیدات هسته‌ای کره شمالی، اونس طلا را به بالاترین سطح در 9 هفته اخیر (1294 دلار) رساند. با وجود فروکش شدن تنش‌ها روز جمعه اما انتشار نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها، با افت شاخص دلار به دلیل تقویت تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا از اونس طلا حمایت کرد. همچنان مقاومت سطح 1300 دلاری در مقابل رشد طلا انتظار می‌رود. صورتجلسه نشست اخیر فدرال‌رزرو و آمار خرده‌فروشی آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 17 کارشناس) 9 نفر روند صعودی، 2 کارشناس حرکت نزولی و 6 نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها در مرز

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۲/ ۰درصدی مواجه شدند. پس از روند کم‌نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سطح ۷۶ هزار تومانی، از نیمه دوم مرداد رشد ۴/ ۳ درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. با این وجود، در روزهای اخیر شاهد حرکت کم‌نوسان «تسه»ها نزدیک سطح ۸۰ هزار تومانی هستیم. افت تعداد معاملات مسکن در تیر نسبت به مرداد روند کم‌نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن را تا نیمه دوم مرداد رقم زد. اما به‌نظر می‌رسد افزایش تقاضا در مرداد به دلیل قرار گرفتن در تابستان، همچنین سیگنال‌های افزایش تقاضا در برخی مناطق تهران و چشم‌انداز افزایش تقاضای خانه‌اولی‌ها عوامل حمایت از قیمت «تسه»ها هستند. در سمت عرضه نیز با وجود کاهش رشد منفی بخش ساخت و ساز، اما تداوم رشد غیرتورمی مسکن، همچنان دورنمای خروج تدریجی مسکن از رکود را ارائه می‌دهد.

بازار نفت

تداوم حرکت نفت زیر ۵۰ دلار

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 5/ 1 درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) افزایش تولیدات غیراوپک به‌ویژه شیل را در سال‌جاری و 2018 (به ترتیب به میزان 700هزار و 4/ 1 میلیون بشکه در روز) پیش‌بینی کرد. اما چشم‌انداز کاهشی قیمت نفت، روند افزایش تعداد دکل‌های نفتی در هفته‌های اخیر (تنها 3 مورد افزایش هفته گذشته) را کند کرده است. قرارداشتن موجودی نفت تجاری در کشورهای توسعه‌یافته 290 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5ساله و رسیدن سطح تعهدات اوپک به کمترین سطح از زمان اجرای توافق در ماه جولای، عامل فشار بر قیمت نفت است. با این وجود گزارش IEA از افزایش رشد تقاضا تا 5/ 1 میلیون بشکه در روز و اختلالات عرضه در لیبی ( کاهش سطح تولیدات بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور به 200 هزار بشکه در روز) عوامل حمایت از قیمت نفت هستند.