یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

احتیاط در نمادهای بزرگ‌تر

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۷ واحدی (۰۵/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته بر خلاف روند روزهای اخیر، افت شاخص کل با احتیاط میان معامله‌گران در نمادهای بزرگ‌تر اما رشد شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) با حرکت معامله‌گران به سمت نمادهای کوچک‌تر رقم خورد. با این وجود، بازگشایی نماد «فایرا» در میانه معاملات شاخص کل را بر مدار صعودی قرار داد. «فایرا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت، اما صف فروش قابل توجهی در این نماد بلافاصله پس از بازگشایی به وجود آمد. همچنان نوسان قیمت جهانی کالاها نزدیک سقف‌های پیشین(نوسان مس بالاتر از ۶۴۰۰ دلار) از برخی نمادهای فلزات اساسی حمایت کرد. اما شناسایی سود، فضای اصلاح را در سایر نمادهای این گروه رقم زد. همچنان به نظر می‌رسد رسیدن برخی نمادها به کف در کنار بهبود وضعیت بنیادین شرکت‌ها مانع از افت قابل توجه شاخص است.

بازار ارز

دلار در مدار صعود

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 6 تومانی به نرخ 3816 تومان معامله شد. پس از نوسان تنها یک تومانی دلار نزدیک سطح 3810 تومانی در 6روز معاملاتی اخیر روز گذشته رشد تقاضای آربیتراژی در کنار تغییر چشم‌انداز معامله‌گران، نرخ دلار را به بالاترین سطح در 8 روز معاملاتی اخیر رساند. افزایش نرخ درهم، با توجه به برابری ثابت نرخ دلار و درهم از دلار حمایت کرد. همچنین با عبور دلار از سطح 3810 تومانی افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد. کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای حجاج نیز عوامل حمایت از نرخ دلار بودند. همچنان با وجود احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات سکه، اما همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. بنابراین افت دلار زیر سطح 3800 تومانی دور از انتظار است.

بازار سکه

تداوم افت سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی مواجه شد. شناسایی سود میان معامله‌گران سکه پس از رشدهای قابل توجه و افت اونس طلای جهانی در شرایط صعود نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. پس از رشد ۱۲ هزار تومانی قیمت سکه در ۶ روز متوالی و رسیدن آن به سقف یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومانی از روز یکشنبه شناسایی سود میان معامله‌گران افت ۱۳ هزار تومانی قیمت سکه را رقم زده است. افت اونس طلای جهانی از سقف ۲-ماهه (۱۲۹۴ دلار) با رشد شاخص دلار و فروکش تنش‌های سیاسی، افت حدود ۲۰ دلاری اونس طلا را رقم زده است. اما در بازار ارز شاهد بازگشت نرخ دلار به مسیر صعودی پس از روند کم‌نوسان آن بودیم. واکنش متناسب سکه با افت طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بدون تغییر گذاشت.

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1273 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار در کنار تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران افت اونس طلا تا سطح 1270 دلاری را رقم زد. فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک میان آمریکا و کره‌شمالی از شاخص دلار حمایت کرد. رشد شاخص دلار برای دومین روز متوالی با اظهارات نماینده نیویورک فدرال رزرو از احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری رقم خورد. انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو می‌تواند تصویر روشن‌تری از این امر ارائه دهد. علاوه بر این، انتشار آمار نرخ تورم انگلیس کمتر از پیش‌بینی‌ها با کمرنگ کردن احتمال افزایش نرخ بهره بانک انگلیس از کف تاریخی، افت پوند به کف 5-هفته‌ را رقم زد. بنابراین این عامل در کنار نوسان بازارهای سهام نزدیک سقف، فشار را بر طلا حفظ کرد. همچنان حمایت سطح 1267 دلاری از اونس طلا محتمل است.

بازار اوراق مسکن

عقب‌نشینی «تسه»‌ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۶/ ۲ درصدی به قیمت ۷۷ هزار و ۵۸۵ تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها تا سطح ۸۰ هزار تومانی، روز گذشته شاهد بازگشت اندک قیمت اوراق تسهیلات مسکن از سطح ۸۰ هزار تومانی بودیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام از طریق اوراق در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. با وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن در تابستان، اما همچنان شاهد کند شدن تقاضای اوراق نسبت به تابستان سال گذشته هستیم. به‌صورتی که با وجود رشد ۱۱ درصدی قیمت «تسه»ها از ابتدای تیر تا هفته سوم مرداد سال گذشته، شاهد رشد تنها ۳ درصدی قیمت اوراق از ابتدای تیر سال جاری هستیم. همچنین تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله تامین مالی تقاضای «خانه‌اولی»ها از صندوق یکم بانک مسکن مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها است.

بازار نفت

چشم‌انداز نگران‌کننده پایان توافق اوپک

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 47 دلار معامله شد. در روزهای اخیر نگرانی‌ها از کاهش تقاضای پالایشگاه‌های چین و رشد شاخص دلار از کف با فروکش تنش‌های ژئوپلیتیک افت قیمت نفت به 47 دلار را رقم زد. همچنین روز سه‌شنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) رشد تولیدات نفت شیل در سپتامبر برای نهمین ماه متوالی را پیش‌بینی کرد. همچنین رشد تولیدات منطقه پرمیان به 15/ 6 میلیون بشکه در سپتامبر (بالاترین سطح ثبت‌شده) و نیومکزیکو که دو منطقه اصلی تولیدات شیل هستند را پیش‌بینی کرد. با وجود خوش‌بینی‌ها به افزایش تقاضا از سوی موسسات شامل گلدمن‌ساکس، مورگان استنلی و JP Morgan، اما موسسه BMI با اتمام توافق اوپک در مارس 2018، تداوم مازاد عرضه را پیش‌بینی می‌کند. پیش‌تر نیز آژانس بین‌المللی انژری (IEA) کاهش تقاضای اوپک را پیش‌بینی کرده بود.